Stordrift slår ut "glad gris"

De stora livsmedelskedjorna satsar i högre utsträckning på egna varumärken och stordrift, något som slår hårt mot lokala producenter. En producent som känt av det är Stig Eriksson i Torstuna som är riksbekant för sin uppfödning av "glada grisar".

Uppsala2004-11-16 00:00
För ungefär ett halvår sedan beslöt sig Stig Eriksson störste kund (ICA Supermarket i centrala Enköping) för att dra ner kraftigt på sortimentet och framför allt på färskvarorna. Men alla går inte samma väg.
ICA Magneten i Uppsala bygger ut sin butik och gör en rejäl satsning på kött- och charkavdelningen. Där har Stig Eriksson nu hittat en kund. Han förhandlar dessutom med ytterligare en butik i Uppsala.
— Problemet är dock att nästan alla butikschefer trimmas att satsa på egna varumärken. För kedjorna är det extra lönsamt när butikerna säljer de egna produkterna. ICA har ett särskilt bonusprogram för att lansera de egna varumärkena. Och det är likadant hos de andra kedjorna. Jag har i många år försökt komma in på både Coop och Hemköp utan framgång.
Det har talats mycket om att en av de nya lågpriskedjorna importera mjölk från Tyskland men även köttproducenterna drabbas.
— Många butiker har också gjort sig av med styckare och jag måste nu erbjuda mer förädlade produkter, men har svårt att få betalt för det arbetet.

Lågpriskedjor
En anledning till utvecklingen är sannolikt lågpriskedjornas utbredning. I Enköping har både Willys och Lidl etablerat sig och det har tydligen drabbat centrumhandeln särskilt hårt. Supermarket i centrum tvingades i våras reducera personalstyrkan med tio personer.
Nyligen uttalade Thomas Svaton, VD för Svensk Dagligvaruhandel, att de svenska kedjorna siktar på att nå cirka 15 procent av sortimentet för sina egna varumärken.
— För oss som föder upp eller odlar i mindre skala blir det allt tuffare, framhåller Stig Eriksson. Men det finns krafter i rörelse för att möta situationen. Konceptet "Bondens egen marknad", som startades av irländaren John Higson har spritt sig över hela landet och nu har de till och med öppnat en butik vid Hornstull i Stockholm. Det lär vara en på gång även i Uppsala. "Bondens egen butik" är något som det pratas om mycket just nu i lantbrukarkretsar.
— Tanken är att man där ska kunna sälja direkt från producent till konsument.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!