Stora vinster med ändrat busslinjenät
Samhällsekonomiska vinster på närmare 30 miljoner kronor skulle kunna göras om Uppsala kommun ändrar sitt busslinjenät, enligt en rapport från företaget Trafikkompetens AB som har gjort en trafikutredning åt kommunen. Men kommunledningen är skeptisk till förslaget, och vill i höst göra fortsatta utredningar.
Båda bygger på tanken att man skulle kunna ha färre busslinjer med tätare turtrafik, s k stomlinjer. Med tätare turer hoppades man förmå fler att åka buss.
Den försämrade servicen i de områden som blir av med busslinjer skulle kunna mötas med bl a flexibla transporter som man kan förbeställa, hade utredarna tänkt.
Men kommunstyrelsens ordförande Annika Lindh (s) säger till UNT att hon tror att förslaget med stomlinjer nog kommer att falla.
-Vi vill att funktionshindrade ska kunna åka buss mera. Då kan vi inte ha fler byten och långa avstånd till busshållplatserna.
-Vi måste nog tänka om lite grann, och sammanväga det här med andra saker, tillägger Lindh.
Tre stora linjer
Enligt Trafikkompetens ena förslag till nytt nät skulle Uppsala kunna ha tre stora linjer där bussarna går var sjätte minut och 12 andra linjer där bussarna går med 15 till 30 minuters intervall.
Enligt det andra förslaget kan man ha sju linjer där det blir mellan 10 och 15 minuter mellan turerna och 15 linjer med lägre turtäthet.
Det finns en möjlighet att spara pengar, men stadens struktur kräver ändå ett ganska förgrenat bussnät, konstaterade utredarna.
De har med hjälp av dataprogram försökt att beräkna den samhällsekonomiska vinsten vid en övergång till något av de föreslagna näten.
Inräknat förbättrade restider, ökade biljettintäkter och andra externa effekter skulle nyordningen kunna ge samhället pluseffekter som värderas till 25-30 miljoner kronor.
Minskad trafik på Kungsgatan
Det finns dock en rad faktorer som inte kunnat beaktas i analysen, och uppgifterna bör därför tas med en nypa salt.
Och som framgått ovan finns det kanske inte heller politiskt stöd för förslaget.
En bra lösning för kollektivtrafiken på Kungsgatan mellan Bäverns gränd och Vaksalagatan är av avgörande betydelse för bussnätets funktion i Uppsala, menar utredarna vidare.
Att biltrafiken ska minskas eller stoppas helt på Kungsgatan, tycks stå klart.
Planerarna vill åtminstone få bort de fordon har varken start eller mål i city. Det är fyra av tio bilar som i dag kör på Kungsgatan.
Allra mest genomfartstrafik finns det på den delen av Kungsgatan som ligger norr om Vaksalagatan.
Måste belysa konsekvenserna
I utredningen anges olika alternativ till hur bussfilerna och hållplatserna kan anordnas på eller invid Kungsgatan. Men något färdigt förslag redovisas inte.
-Man kan inte genomföra förändringarna på Kungsgatan fullt ut förrän vi ha löst andra frågor först, påpekar Annika Lindh.
-Det har förts ett resonemang om att man kan flytta bilarna till Väderkvarnsgatan och Tycho Hedéns väg. Men en flyttning till Tycho Hedén kan inte ske förrän den har byggts om. Vi måste kanske också ha en ny Östra stationsgata.
I den översiktsplan för Uppsala stad som snart går ut på remiss skulle kollektivtrafikutredningen ha ingått. Men den delen måste brytas ut, har kommunledningen nu bestämt
-Vi måste belysa konsekvenserna bättre, säger Annika Lindh. Materialet om kollektivtrafiken väntas därför bli klart först i november.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!