Den nya cykel- och gångbanan förväntas bli 550 meter lång och ska anläggas mellan Vaksala torg och Råbyvägen. Det 20-tal bilparkeringsplatser som finns på sträckan kommer att tas bort för att skapa plats för gång- och cykelvägen. Bilparkeringarna ska i stället ersättas av 70 nya parkeringsplatser för cyklar.
– Cykelbanan på Väderkvarnsgatan har varit en saknad länk i infrastrukturen. Nu cyklar vissa cyklister på bilvägen för att ta sig fram, medan andra väljer att cykla på trottoarerna. Det skapar en farlig trafiksituation för alla trafikanter, särskilt när det är halt väglag, säger Rafael Waters (S), ordförande för gatu- och samhällsmiljönämnden.
Projektet med att bredda trottoaren till en gång- och cykelbana förväntas dra igång under 2024 och pågå ett par år innan banan är färdigställd.
Hur ser ni på att ta bort parkeringsplatserna för bilar när det redan är ont om parkeringsplatser i stan?
– Man öppnar fler platser i Kvarnengallerians parkeringshus som tidigare varit otillgängliga. Men det är en stor fråga generellt hur man ska utveckla staden.
På sikt är målet att en större andel av Uppsalaborna ska åka kollektivt och välja cykel för att få plats i stadskärnan.
– Utmaningen är att kunna använda ytan effektivt. Diskussioner i nämnden och med alla partier sker omgående. Jag ser fram emot en lösning med gång- och cykelbana på Väderkvarnsgatan som är tryggare och mer effektiv för alla, det känns på tiden, säger Rafael Waters.