En tur på stan gör det tydligt. Det är de vuxnas tur att varje decemberdag fram till julafton öppna små överraskningar till sig själv.
I Uppsala varierar både innehållet och priset stort på julkalendrar. För 359 kronor kan man få sig en bit lakrits om dagen i 24 dagar, medan man för 1995 kronor kan hetta till kalla vinterdagar med sexleksaker och andra produkter att testa i sängen.
Flera butikschefer och butiksägare i Uppsala bekräftar hur stort det har blivit med julkalendrar för vuxna.
– Våra stammisar vet att kalendrarna brukar sälja slut och kommer därför in tidigt för att köpa dem, säger Emma Norling, butikschef på Lakritsroten i Uppsala.
Populärt är också lyxkalendrar fyllda med skönhets- och hudvårdsprodukter.
I Forumkvarteret ligger Rituals där det första kunderna möter är deras stora premiumkalender. En 3D-julkalender där kartongerna till produkterna föreställer små hus i ett vinterland, och innehåller allt ifrån hudkrämer till små doftljus till ett pris på 1699 kronor.
Den assisterande butikschefen Raz Norén berättar att även de brukar sälja slut på kalendrarna, men hon tycker sig ändå se hur det tuffa ekonomiska läget gör sig påmint.
– Folk håller hårt i sina pengar nu. Jag tror att försäljningen av julkalendrar går bättre online än i butikerna, eftersom man kan välja att ta det på avbetalning på nätet.
En helt annan typ av kalender säljer Lustgården, nämligen en innehållande sexleksaker och produkter för bondage och förspel.
– Jag brukar inte ta in så många kalendrar för det brukar vara många skitgrejer. Men den här kalendern tror jag på så nu har jag tagit in fler, säger Lustgårdens ägare Frida Hall Frydman.
Magdalena Petersson Mc Intyre, konsumtionsforskare vid Göteborgs universitet, berättar att trenden med julkalendrar för vuxna är något som vuxit fram under det senaste decenniet.
– Det har skett en förskjutning i målgruppen och det har blivit något man köper till sig själv för att unna sig.
Men det kan vara knepigt att köpa något utan att veta vad man får. Konsumentverket berättar för UNT att det har förekommit anmälningar av julkalendrar där kunderna tyckt att kalendern inte levt upp till förväntningarna, eller att det påstådda faktiska värdet av produkterna inte kunnat stämma. Dock kan Konsumentverket inte ge några siffror eller säga hur vanligt det är med anmälningar av julkalendrar.
Vad är det som gör att man ändå spenderar, ibland ganska stora summor, utan att veta vad man får för det?
– Det handlar inte om någon nedräkning till julen, utan en belöningsupplevelse. Det bygger också på en lockelse, förväntan kan ibland vara den största upplevelsen, säger Magdalena Petersson Mc Intyre.
Enligt konsumtionsforskaren är överkonsumtion en del av vår kultur. Hon ser inte julkalendrar som ansvarig för den, utan en del av den.
– Det är en logik som bygger på mer och mer och överflöd genom att ge en present om dagen. Det är sannerligen inte en konsumtionslogik som bygger på att vårda det du redan har, även om det förstås inte kan uteslutas att innehållet kan sparas och användas länge.
Hon säger att de flesta är medvetna om att sättet vi konsumerar på inte är hållbart, men har hittills inte sett några tecken på att trenden ska gå över.
– Det har blivit stort med julkalendrar för vuxna och de kommer säkert att finnas kvar i framtiden också.