Stora trafikförändringar väntar Uppsala city

Stora förändringar i trafiken väntar Uppsala city. På måndagen flyttas busstrafiken från Dragarbrunnsgatan till Kungsgatan. Om två veckor stängs sedan Strandbogatan av för ombyggnad i fyra år. - Jag tror bilisterna kommer att stötas bort från Kungsgatan, säger Sven-Erik Asp vid kommunens gatu- och trafikkontor.

Från och med måndag blir bussarna fler på Kunggatan.

Från och med måndag blir bussarna fler på Kunggatan.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2007-08-18 23:57
Men först ut är Dragarbrunnsgatan som blir av med all busstrafik på måndagsmorgonen. Den kommer i stället att flyttas till Kungsgatan och till Stadshusgatan och därmed konkurrera om ytan med bilisterna. Sammanlagt är det 17 busslinjer som berörs.
Anledningen till att linjenätet ändras är att bussarna ska få en bättre anslutning till Resecentrum och att Dragarbrunnsgatan ska bli en mer trivsam miljö för Uppsalaborna.
- Det kommer att bli ett större tryck på Kungsgatan, mer trängsel och svårare framkomlighet. Situationen blir komplicerad för bilisterna och jag tror att de kommer att stötas ut, säger Sven-Erik Asp vid Gatu- och trafikkontoret.

För att leda om trafiken och avlasta Kungsgatan öppnas Dragarbrunnsgatan upp för biltrafik. Sträckan mellan S:t Olofsgatan och Samariterhemmet öppnar i samband med att busstrafiken ändrar sitt linjenät på måndag. Den resterande delen räknas vara körklar under senhösten eftersom det behövs göras en del byggnationer i området.
- Dragarbrunnsgatan kommer att utformas för centrumnära trafik med låga hastigheter och är till för dem som vill åka in till stan för att och ta sig till de intilliggande parkeringshusen, säger han och tillägger att det kommer att ta ett tag innan nya skyltar kommer på plats.
Resecentrum är inne i en expansiv fas och befinner sig i ett besvärligt skede. Strandbogatan kommer att stängas av för bilar och bussar från tredje september. I genomsnitt passerar 10 000 fordon där. Avstängningen gäller mellan rondellen i korsningen med Bergsbrunnagatan och Kungsgatan och pågår fram till december 2011.
- Det är en svår situation eftersom trafiken är tät på Strandbogatan och det är inte självklart vart bilarna ska ta vägen men eftersom järnvägsbroarna är i dåligt skick måste vi stänga av gatan, säger Victor Sjöberg som är projektledare för Resecentrum.

Broarna i järn är i dålig kondition och de nya ska byggas i betong som är mer slittålig. Samtidigt ska man öka den fria höjden under broarna för trafikanter genom att sänka gatan med en meter. Det kommer även att bli en entré till perrongerna med trappor och fyra hissar i området.
En viktig pusselbit för trafikflödet är den nya Stationsgatan som öppnar samtidigt som Strandbogatan stängs och som går igenom Resecentrum. Den ligger mellan rondellen i korsningen Strandbogatan och Bergsbrunnagatan och korsningen mellan Norrtäljegatan och Storgatan. Enligt Victor Sjöberg är den tänkt att fungera som en alternativ väg för trafikanterna och har en maxbelastning på lika många bilar som i dag passerar Strandbogatan.
Väderkvarnsgatan kommer i större utsträckning att fungera som en alternativ väg för dem som vill ta sig in i Fålhagen och därför ska den bli mer framkomlig. Det finns planer på att bredda Väderkvarnsgatan genom att ta bort parkeringsfickor på sträckan norr om Vaksalagatan och på så sätt få ett bättre trafikflöde.
- Ju närmre in i stan man kommer, desto mer komplicerad blir trafiken. Därför är det bra att tänka till tidigt vart man ska och vilken väg som är bäst att åka. Ju längre ifrån stadskärnan man är, desto fler valmöjligheter har man, säger Victor Sjöberg.

Han menar att nya E 4 och Bärbyleden kommer att spela en viktigare roll framöver. Likaså blir Tycho Hedéns väg en pusselbit för trafikanter som vill nå de östra delarna av Uppsala. För att förbättra trafikflödet där hoppas han att fler rondeller kommer att byggas.
De som behöver nå den västra sidan av ån har Luthagsleden, Västra Ågatan och Kyrkogårdsgatan till sitt förfogande, menar han.
På Kungsgatan pågår reparationer utanför centralstationsområdet och den västra delen av körbanan är avstängd vilket bidrar till att trafikflödet den närmsta tiden kommer att förvärras. I samband med ombyggnaden stängs utfarten från Bredgränd av från 27 augusti till mitten av oktober.
Därför uppmanas trafikanterna att ta andra vägar för att nå sitt mål. Men för att ta sig in i Boländerna är fortfarande det enklaste alternativet att åka Kungsgatan och vika av på Vimpelgatan.
Innan årsskiftet ska byggnationen vara färdig vilket skapar mer utrymme både för bussar och bilar, men busstrafiken kommer att uppta en stor del av ytan. Kungsgatan är enligt Victor Sjöberg i gott skick, ledningar har tagits bort och den kommer att klara av den ökande belastningen.
Det kommer att finnas fyra körfält men två av dessa är reserverade för bussar. På det ena körfältet ska busshållplatser anläggas och det intill blir en bussfil för in- och utpassage. De två resterande körfälten, ett i vardera riktning, är till för både bussar och bilar att samsas om.
Sven-Erik Asp är inte orolig för att det ska bli kaos i trafiken och hänvisar till hur det var när bussfilerna infördes på Kungsgatan.
- Då tappade Kungsgatan upp till 5000 trafikanter per dag som då valde andra vägar för att nå sitt mål och det fungerade bra. Så kommer det nog även bli nu när all busstrafik förläggs till dit, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!