Stora Torget görs om - igen

Under tisdagsmorgonen spärrades den ena sidan av körbanan över Stora Torget i Uppsala av. Gatustenen lyftes bort och gatan bereds nu för asfaltsläggning.

Ombyggnationen av gatan beräknas ta drygt en vecka.

Ombyggnationen av gatan beräknas ta drygt en vecka.

Foto: Felix Blom

Uppsala2018-07-04 07:00

Mellan husen som omringar torget studsar det dånande ljudet från den jordsug som städar undan fyllningsmaterialet vilkethållit gatustenen på plats. Framför den öppet gapande torgytan står Per-Arne Näsström och tittar hur byggarbetarna drar undan nät för att komma åt ytterligare jordrester. Han har sitt kontor precis i huset intill och föredrar gatusten över asfalt.

– Det är bedrövligt. Måste vara väldigt kostsamt att hela tiden behöva underhålla de där värmerören, säger han.

För att inte värmerören som ligger under Stora Torget ständigt ska skadas av den tunga trafiken ovan jord så måste gatustenen bort. Trycket från buss- och taxitrafik klämmer sönder värmerören och vatten läcker ut. De återkommande vattenläckorna bidrar också till att gatustenarna pekar åt olika håll och gör vägen bucklig. Att asfaltera torget är dock endast en tillfällig lösning, som projektledare Per-Erik Johansson hoppas ska hålla i åtminstone några år.

– Vi måste få värmerören att ligga still och ser nu till att klara vintern. Det finns planer på att göra om stora torget, då får vi se, men nu räknar vi med att det här ska hålla i alla fall ett par tre år, säger han.

All gatusten kommer dock inte att rivas upp. I den mittersta delen av trafikrundeln, där det inte är någon trafik, kommer stenarna att få ligga kvar. Vid en intilliggande uteservering sitter Eva-Christina Jacobsson. Hon och hennes sällskap får tala högt för att överrösta jordsugen, och för hennes del hade de gärna fått ta all gatusten.

– Det är på tiden att den försvinner. Ska det vara sten får det inte finnas några glipor, kommer någon med rullstol eller rullator så blir det ju jättesvårt för dem att komma fram. Att det är knöligt måste ju vara jättejobbigt för de som kör buss också, säger hon

Det är inte första gången som Eva-Christina Jacobsson ser torget få ett nytt ytskickt. Den kanske mest minnesvärda är vad som under 90-talet kallades ”Sveriges största ansiktslyftning”. Med svensk granit och lovordad arkitektur skulle Stora Torget göras estetiskt tilltalande. Budgeten sprack dock först under trycket av skenande byggnadskostnader, sen sprack även granitplattorna under tycket av busstrafiken. Efter politiska krismöten och kraftig kritik mot kommunens revisorer lades det så kallade ansiktslyftet ned och de spruckna plattorna byttes mot gatusten.

För att få ett slut på turerna kring stora torget så vill nu Centerpartiets Stefan Hanna se ett slut på bussturerna. Stefan Hanna menar i ett mail till tidningen att det inte hela tiden går att åtgärda symptomen, och att ett trafikförbud genom torget, i längden, skulle gynna så väl näringsidkare, kulturhistoriskt viktiga byggnader som fotgängare.

– Det finns en säkerhetsaspekt i att utvidga gångfartsområdet i centrum. Lägre hastigheter skulle lindra eventuella trafikskador som uppkommer, och mindre trafik skulle göra att människor uppmärksammar fordon som färdas i hög hastighet på ett annat sätt. Givet hotet från terrorn idag ska det inte förringas, skriver Stefan Hanna (C).

Något bussförbud vill dock inte centrumbesökande Eva-Christina Jacobsson se. Enligt henne så är, och har Stora torget alltid varit, en knutpunkt i kollektivtrafiken.

– Nej, alla byter ju bussar här, det tycket jag inte vore någon bra idé, säger hon.

Inte heller Per-Arne Näsström ser ett bussfritt torg som någon lämplig lösning.

– Nej det är klart det ska gå bussar, det är en kollektiv knytpunk, det är många som tar bussen här i från, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!