Stora skillnader i undervisningstid

Hur mycket undervisning en student har varje dag skiljer sig avsevärt mellan fakulteterna. Tio lärarledda timmar i veckan, kräver kåren. Verkligheten ser annorlunda ut.

Johanna Svantesson, molekyläd bioteknik, och Hannah Pierrou, ekonomprogrammet, jämför sina väldigt olika scheman.

Johanna Svantesson, molekyläd bioteknik, och Hannah Pierrou, ekonomprogrammet, jämför sina väldigt olika scheman.

Foto: Robert Johansson

Uppsala2008-09-16 00:01
Kampen om undervisningstimmarna pågår fortfarande i Uppsala. Efter studentkårens undersökning 2006 gjorde universitetet en utredning där man säger att ersättningen för bland annat humaniora och samhällsvetenskap kommer att höjas med 1 300 kronor för varje student. Pengar som delvis kommer att gå till mer under­visnings­tid.
- Det är fortfarande för lite. Självklart kan det inte se likadant ut på alla utbildningar. Vissa program är dyrare än andra, men inom humaniora är behovet av lärarkontakt mycket större än hur det nu ser ut säger Daniel Fredriksson, vice ordförande för Uppsala studentkår som planerar att göra en uppföljning av sin undersökning under hösten.

Hannah Pierrou har precis börjat sin andra termin på ekonomprogrammet som endast har 6,2 lärarledda undervisningstimmar i veckan. Johanna Svantesson läser den här hösten sitt tredje år på molekylär bioteknikprogrammet som har så mycket som 14,9 timmar undervisning i veckan.
De har båda precis fått sina scheman och planerar nu hur terminen kommer att se ut. Johanna Svantesson bläddrar i den fullskrivna kalendern - en färg på pennan för lektion, en annan för fritiden.
- Tisdag, läser hon högt. 8 till 17.
Och då förväntas det att hon ska skriva labbrapporter på kvällen.
- Min tisdag, kontrar Hannah Pierrou. 10 till 12.
Två typiska dagar vid två olika fakulteter­. Hannah Pierrou säger att hon fungerar bäst när hon själv får styra hur arbetsdagarna ska se ut men att hon saknar kontakten med lärarna. Johanna Svantesson tycker att det är roligt att gå till Ångströmlaboratoriet och träffa kursarna och att det hjälper henne att komma i väg när hon vet att någon väntar på henne.
- Det är skönt att ha tillgång till lärarna hela tiden, att alltid kunna fråga­ om man inte förstått något, säger Johanna Svantesson.

För Hannah Pierrou är det just svårigheten att få tag på lärarna som hon är mest kritisk till. Att det kan gå väldigt lång tid mellan de tillfällen hon träffar dem.
- Vi är ungefär 200 studenter på våra föreläsningar. Det är inte så att man räcker upp handen hur som helst och frågar om man inte förstått något. Ekonomprogrammet är ju känt för sina grupparbeten, de är till för att fylla ut den tid som vi inte får tillsammans med våra lärare, säger Hannah Pierrou.
Johanna Svantesson har inte en enda hemtenta inplanerad på sitt schema, men det är det vanligaste sättet som Hannah Pierrou examineras i sina ämnen­.
- Även om det på ett sätt är bekvämt nu med få undervisningstimmar, är det nog så att du är bättre förberedd för ett arbetsliv sen, säger Hannah Pierrou till Johanna Svantesson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om