Industrisatsning får kritik – dyra tomter och för mycket trafik

Rörig trafiksituation och alldeles för höga priser på industritomter. Det avskräcker företag från att etablera sig i Librobäck, som pekas ut av kommunen som framtidens mest expansiva industriområde i Uppsala.

Så långa är bilköerna i Librobäck

Foto: Alexzandra Persson

Uppsala2024-06-23 16:30

Nyheten i korthet

  • Librobäck, Uppsalas mest expansiva industriområde, kritiseras för höga tomtpiser och rörig trafiksituation, vilket avskräcker företag från att etablera sig där.
  • Företagare varnar för att infrastrukturproblemen kommer att förvärras i takt med områdets expansion, vissa företag överväger att lämna kommunen.
  • Problem som brist på busshållplatser och långa köer på huvudvägarna nämns, och det påpekas att de två kommande industriområdena kommer att förvärra situationen ytterligare.

På inte alltför lång tid har området gått från att vara "lite ute på landet" till bli en del av Uppsala. I samband med den här utvecklingen har tillväxt och infrastruktur inte gått hand i hand i området. 

De industritomter som finns samt planeras på Garverigatan och som UNT berättar om är övervärderade och oattraktiva på grund av en bristande infrastruktur i Librobäck. Flera företag överväger nu att lämna kommunen, vilket UNT berättat om sin artikelserie.

Osäkerhet och möjliga brister i tillgången på el och vatten var något som lyftes fram från batteritillverkaren Northvolt när man ratade området till förmån för Göteborg. 

undefined
Torbjörn Borgström är ordförande i Librobäcks företagarförening. Han menar att det redan i dag Är en tuff trafiksituation i Librobäck. En utbyggnad skulle späda på den ytterligare.

Och i takt med att området expanderar kommer infrastuktursproblemen att eskalera, det fruktar företagaren Torbjörn Borgström som i omgångar varit ordförande i Librobäcks företagarförening. Han förklarar att det redan i dag finns företagare som undviker att etablera Librobäck på grund av detta.

– Svårigheterna både att ta sig hit liksom härifrån i samband med jobb avskräcker. Men även att busstrafiken är eftersatt och att det inte finns busstrafik i hela området, säger Torbjörn Borgström som drivit Uppsalaföretaget Relita samt jobbat med fastighetsutveckling i Librobäck i många år.

undefined
Librobäck pekas av kommunen ut som ett viktigt framtida utvecklingsområde för företagandet i Uppsala. I området finns i dag ett drygt 100-tal företag.

I dag finns ett hundratal företag i Librobäck – flera stora – och många med 10 till 15 anställda.

– Det finns en del som åker buss ut hit till jobbet, men de flesta åker bil och med den infrastruktur vi har här skapar det problem.

Han nämner en handfull problem i området som företagarföreningen identifierat.

– Både klockan sju på morgonen när många ska till jobbet här och klockan fyra på eftermiddagen när alla ska hem är köerna långa på Gysingevägen som går igenom området, förklarar Borgström.

undefined
Librobäck ligger i de norra delarna av Uppsala.

Det är inte ovanligt med kilometerlånga köer på väg 272 som går rakt igenom området.

– Köerna gör att det blir rörigt vid rondellen där man tar sig upp på Bärbyleden. Ibland kan det vara köer hela vägen fram till järnvägsövergången på Börjegatan borta vid Nelins, förklarar Magnus Borgklint som i dag är ordförande i företagarföreningen.

undefined
Magnus Borgklint driver profilvaruföretaget Brand i Librobäck.

Flera rondeller på väg 272, övergångsställen, rödljus på vissa ställen och en breddad väg behövs för att lätta upp trafiksituationen.

De två nya etapperna med industritomter som är på gång i området, kommer att förvärra situationen ytterligare.

Den etapp som håller på att utvecklas nu går under namnet Garverigatan. Där Uppsala kommun ställt i ordning 29 tomter på 12 hektar för industri- och kontorsverksamhet. Här har kommunen redan sålt några tomter.  

undefined
Torbjörn Borgström konstaterar att trafiksituationen i Librobäck redan i dag är tuff. "Byggs det ännu mera kommer det att bli en ännu svårare trafiksituation. Då krävs ytterligare åtgärder här för att trafiken ska flyta – annars kommer vi att se ännu längre köer."

I anslutning till Garverigatan – men på andra sidan Gysingevägen – planeras ett jätteområde med runt 100 tomter på ett 70 hektar stort område.

– Två områden till med industrilokaler innebär ännu mera bilar och en ännu röriga trafiksituation, menar Magnus Borgklint.

Han menar att det kommer att krävas en översyn att när det gäller antalet busshållplatser om området ska fortsätta tt växa.

undefined
Magnus Borgklint funderar hur det ska bli när Librobäck byggs ut ytterligare. "När tomterna på Garverigatan står klara innebär det minst 400 bilar till med anställda som ska in i området varje dag. Lägg sedan till alla varutransporter".

– Som läget är i dag är 700 meter från den närmaste busshållplatsen till Garverigatan. Vi har redan varit i kontakt med bussbolaget angående detta. Vi har även ett förslag hur man skulle kunna göra om hållplatsnätet i området, säger Magnus Borgklint.

Torbjörn Borgström pekar även på en annan sak som oroar honom och många andra företagare.

– Jag vet att några företag har tecknat kontrakt med kommunen om mark på Garverigatan, men det har ännu inte börjat byggas någonting där. Företagen får i dag inte ihop kalkylerna när det gäller att bygga där när det kommer till markpris och byggkostnader och att sedan hyra ut, säger han.

undefined
Claes Du Rietz är vd och fastighetsmäklare på Mäklarhuset kommersiella fastigheter.

Claes Du Rietz, som är vd och mäklare på Mäklarhuset kommersiella fastigheter, menar att de ökade räntenivåerna innebär att många aktörer på marknaden inte är beredda att betala det som kommunen begär i området.

Han menar att detta i samband med områdets expansion ger att det finns ett överflöd av industritomter i området, då inte alla kommer att kunna säljas. Samtidigt finns det brist på industritomter i resten av Uppsala. Exempelvis har kommunen inga tomter till försäljning längs E4 som pekas ut som ett attraktivt område för företagare.

– Historiskt sett har Librobäck varit industriområde för egenbrukare, det vill säga företagare som driver egna bolag och fyller kåken själva säger han.                                                                                                

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!