Stora mästerskap guld för handlare

På fredag invigs OS i London och Uppsalas handlare laddar upp. Stora mästerskap ökar nämligen försäljningen av bland annat snacks, alkohol och tv-apparater.

- Många vill ha bättre bild och större tv inför stora idrottsevenemang, säger Niklas Tolstoy.

- Många vill ha bättre bild och större tv inför stora idrottsevenemang, säger Niklas Tolstoy.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2012-07-24 12:09

När sommar-OS och fotbolls-EM inträffar under samma regniga sommar börjar flera av Uppsalas handlare att gnugga händerna. För att få den bästa upplevelsen hemma i tv-soffan verkar nämligen många Uppsalabor vara beredda att ta fram plånboken.
På Elgigantens tv-avdelning i Boländerna strosar en hel del kunder runt bland plasmaskärmar och bioanläggningar. Inför fotbolls-EM tidigare i år ökade varuhusets försäljning av större tv-apparater med hela 400 procent. Varuhuschefen Niklas Tolstoy bekräftar att försäljningen väntas få en uppgång även nu under OS.
– Många vill ha bättre bild och större tv när det är stora tv-evenemang. Vi märker också att många väljer att köpa en extra tv för att kunna följa sporten i sommarstugan eller för att de inte lika sportintresserade familjemedlemmarna också ska ha en tv att kunna titta på, säger han.

Främst är det större format och bättre bildkvalitet som lockar men det säljs också fler avancerade ljudanläggningar.
– Den totala känslan med både ljud och bild spelar allt större roll. Det ska ju kännas som att man är där, säger Niklas Tolstoy samtidigt som han visar upp de senaste modellerna av smart-tvapparater.
Utanför varuhuset duggar regnet och dåligt väder tros också vara en bidragande faktor till ökad försäljning. Regnar det ute kommer fler kunder till butikerna och fler väljer att kolla på OS i tv-soffan i stället för att vara utomhus, åtminstone om man ska tro varuhuschefen.
Även matbutikerna tror på extra klirr i kassan under olympiaden. Svensk Handels handelsbarometer visar att var femte handlare i dagligvaruhandeln tror att OS kommer öka försäljningen. Främst är det försäljningen av snacks, läsk och snabbmat som ökar.

Vid chipshyllorna på Ica Kvantum i Gränby centrum strosar Alexandra Sundh runt. I korgen ligger redan en påse och nu är hon på jakt efter favoritsmaken.
– Tittar man på sport eller film så tycker jag det hör till med chips. Särskilt under OS, säger hon.
Favoritgrenen under mästerskapet är kortdistanslöpning och då kommer chipspåsen garanterat att åka fram. Runt om i butiken syns gulblå skyltar med texten ”Heja Sverige!” runt många av de mer onyttiga produkterna.
– Vi säljer mer färdigmat och andra ”belöningsprodukter” under större mästerskap. Men mycket beror ju på vädret, är det fint väder ute tror jag inte så många väljer att sitta framför tv:n, säger Ica Kvantums butikschef Johan Wendin.

På Systembolaget, ett stenkast från matbutiken i Gränby centrum, tror man också en något ökad försäljning under OS. Enligt branschföreningen Sveriges bryggerier ökade försäljningen av öl under fotbolls-EM med runt 10 procent och även under OS är det ölen som förväntas sälja bäst.
– Det är inga jätteskillnader från hur det är vanligtvis men det märks att det är ett stort mästerskap på gång igen, berättar Martin Vanhanen, ölansvarig på Systembolaget i Gränby.
Han berättar att det är främst ljus lager och annat ”lättdrucket” som säljs mest under sportevenemangen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!