Stora klagomål på akutens väntetider

Långa väntetider men ett gott bemötande och omhändertagande. Det är resultatet av en enkät som omfattar 541 personer som sökt vård vid Akademiska sjukhusets akutmottagning.

Uppsala2005-12-23 00:00
- Jag är inte överraskad. Det är väntetiderna som är problemet, men vi arbetar kontinuerligt för att korta väntetiderna, säger Kristina Lundmark, avdelningschef vid akutmottagningen.
Enkäten visar att åtta av tio patienter upplevde att vistelsen i undersökningsrummet var bra eller mycket bra. Nio av tio upplevde att omhändertagandet i samband med att patienten klev in i undersökningsrummet var bra eller mycket bra.
Endast ett fåtal patienter har angett att de blivit dåligt bemötta av läkare, sjuksköterska eller undersköterska.

Lång väntanÄven bemötandet i receptionen, första kontakten med akutmottagningen var gott. Åtta av tio patienter säger sig ha fått ett mycket bra bemötande i receptionen.
Baksidan är de långa väntetiderna. Många klagar på en lång väntan, inte bara i väntrummet utan även på läkare och röntgen.
Några har angett att man tillbringat åtta timmar eller mer
på mottagningen. De som har fått vänta länge klagar över att möjligheterna till förtäring är alldeles för små.
Bristande information är också ett återkommande klagomål. Drygt hälften säger sig ha fått information om att det är hälsotillståndet som avgör väntetiden.
En del patienter ser sig också som bortglömda, särskilt när de befinner sig i undersökningsrummet. Tre av tio hävdar att ingen ur personalen ens tittat åt deras håll.
- De patienter som fått vänta länge, mött en stressad sjuksköterska eller disträ läkare tenderar att uppleva besöket på akutmottagningen som negativt. De flesta som besvarat enkäten verkar dock nöjda och tycker att personalen är trevlig, kompetent och kunnig, säger Kristina Lundmark.

Ny proriteringsmodell
Under nästa år införs en ny prioriteringsmodell vid akutmottagningen där patienter delas in i fem olika färger där röd har högsta prioritet, blå lägst
Den nya modellen är en slags standardiserad mall som syftar till att öka den medicinska säkerheten för patienterna. Varje färg står för olika typer av insatser vilket innebär att alla i personalen vet vad som gäller för respektive patient. Även patienten ska få ett exemplar av dokumentet vilket bidrar till att öka patientens kunskap om vad som händer och inte händer. Och varför.
Omkring 200 läkare arbetar av och till vid akutmottagningen. Och det är ingen lyckad lösning, enligt Kristina Lundmark.

Fasta akutläkare
Hon ser helst en stab på fasta akutläkare, något som skulle förbättra situationen vid akuten.
- Det skulle innebära att vi får en bättre ekonomisk styrning, det blir lättare att samordna insatser, bättre kvalitetssäkring och kortare väntetider för patienterna. Jag tror också att fasta läkare skulle ha en helt annan känsla för akuten om de hade akuten som sin egen arbetsplats.
Kostnaden för att införa fasta akutläkare är beräknad till ca 10-15 miljoner per år. Enligt Kristina Wiklund kommer det förmodligen att dröja några år innan det är genomfört.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!