Stora förändringar i nytt busslinjesystem

Bussen på linje 8 får köra sina invanda väg, alla övriga busslinjer i Uppsala förändras mer eller mindre.Upplands Lokaltrafik (UL) inleder nu en informationskampanj för att få resenärerna med Uppsalas stadsbussar att hitta rätt buss i det nya linjesystem som tas i bruk 16 augusti.

8:an är den enda oförändrade busslinjen från 16 augusti.

8:an är den enda oförändrade busslinjen från 16 augusti.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2004-08-04 00:00
Förändringarna blir stora och man utgår från att det blir klagomål med synpunkter till UL:s växel.
—Vi förväntar oss att folk kommer att höra av sig. säger UL:s trafikchef Peter Eklund. När verksamheten flyter bra ringer ingen, men har vi gjort något tokigt så får vi reda på det. Det är svårt att informera om en sådan här stor förändring.
Det blir den mest genomgripande som görs i Uppsalatrafiken på tio år.
Tanken var från början att Uppsala skulle ha ett nät av få stomlinjer med hög turtäthet, och andra linjer med glesare busstrafik eller annan stödtrafik.
Nu blev det inte riktigt så. Uppsala får fem-sex stomlinjer plus en del andra linjer till bl a vissa arbetsplatsområden. Man har dock inte råd att utöka turtätheten.
Däremot kommer resenärerna uppleva att trafiken blir tätare eftersom fler linjer förs samman till vissa genomfartsstråk.
Förändringen innebär att alla busslinjer, på ett eller annat sätt, får en förändrad sträckning — med undantag för linje 8 som går mellan Nyby och Gottsunda.
Och i samband med detta görs ett antal hållplatser om.
Det blir tio nya hållplatser, samtidigt försvinner 13 andra hållplatser.
I city kommer en del av busstrafiken att flyttas över från Dragarbrunnsgatan till Kungsgatan.

Förändrat gångavstånd
Med det nya systemet får en del närmare till bussen medan andra får längre gångavstånd.
Det blir exempelvis kortare gångavstånd för boende i Nåntuna villastad och för de som arbetar i Ultunas nordvästra del, likaså för en del boende i Fålhagen.
Samtidigt får de som bor i en annan del av Fålhagen längre gångavstånd till bussen likaså bosatta i delarna av Kåbo och i Ekebydalen. Det blir också längre att gå för de som har arbetsplatser i Kungsängen, Kungshörnet och vid Stångjärnsgatan.
Men Upplands Lokaltrafik hävdar trots detta att det nya nätet kommer att innebära en förbättring för de flesta uppsalabor.
Det gäller också nattrafiken som kommer att täcka ett större område än i dag. Däremot blir det längre gångavstånd för nattrafikanter till Sunnersta.
En grupp som kan glädjas över nya daglinjenätet är boende i Slavsta. De får en betydligt snabbare förbindelse med city.
En annan nyhet är att det blir en direktförbindelse mellan Tunåsen och Gränby centrum.

Snabbare trafik
En förändring som Upplands Lokaltrafik tror att många kommer att uppskatta är att linjerna i fortsättningen behåller sitt namn och sina hållplatser oavsett tiden på dygnet. Skillnaden är bara att vissa tider går bussarna oftare än annars.
Det enda man egentligen behöver tänka på är att helgens nattrafik har egna linjer, i fortsättningen med 60-nummer.
— Lågtrafikens 50-linjer byggdes ut i längd och blev till slut ohanterliga, säger trafikplanerare Stig Broman. När en buss fick stopp blev det orimligt långa väntetider.
Lokaltrafiken i Uppsala har inte lyckats dra till sig fler resenärer i den takt som sägs i översiktsplanens måldokument.
Med det nya nätet hoppas man få en snabbare och mer attraktiv trafik på gator där bussarna har lättare att komma fram.
Syftet med förändringen är också att spara pengar.
I förhållande till 2003 ska man klara sig med sju färre bussar. Därigenom sparas 4 miljoner om året. Men det är ändå bara en liten del av busstrafikens brottokostnader som är 200 miljoner om året.
Den nya tidtabellen och ett häfte om det nya linjenätet skickas ut till 85 000 hushåll de närmaste dagarna.
Man kan också söka information på nätadressen www.uppsalabuss.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!