Stora brister på Imanskolan - kan förlora tillståndet
Om inte Imanskolan i Uppsala skärper sig på en rad punkter förlorar skolan tillståndet. Det konstaterar Skolverket, som har genomfört en fördjupande granskning av ett tiotal friskolor i landet.
Ett övergripande problem är, enligt Skolverket, bristerna i styrning och ledning av Imanskolan.
— Bristerna hör ihop. Skulle ledningen ha bättre koll skulle resten också fungera bättre. Sammantaget har skolan ganska många problem, säger Andreas Bergh på Skolverket som är ansvarig för inspektionen av Imanskolan.
Skolverket har genomfört fördjupande granskningar av alla de muslimska/arabiska fristående grundskolor som uppmärksammades i en dokumentär i SVT i våras, däribland Imanskolan.
Eleverna har inte träslöjd
Senast den 2 februari 2004 måste Imanskolan komma in med förslag på hur bristerna ska rättas till. Bland annat måste skolan ta fram en kvalitetsredovisning, alltså ett dokument som talar om vilka mål skolan har och hur brister ska rättas till. Skolan måste också ge eleverna undervisning i trä- och metallslöjd, vilket man inte gjort sedan 1999.
I dag har Imanskolan årskurs ett till sex. Till hösten har skolan planer på att starta också högstadieklasser. Men det saknar skolan möjligheter till, enligt Skolverket.
— De har varken lokaler eller lärarkompetens för det, säger Andreas Bergh.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!