Stora brister i Uppsalahems nya kösystem

Uppsalahems nya kösystem kan vara nära ett sammanbrott, hävdar en av de anställda vid Uppsalahem. Datasystemet har så stora brister att sökande går miste om lägenheter de skulle vara intresserade av. "Det är ett lotteri", säger Maria, som har stått i kön i fyra år.

Uppsala2005-02-19 00:00
I november införde kommunägda Uppsalahem ett nytt datasystem som skulle sköta kön till lediga lägenheter. Som UNT tidigare har berättat har driften legat helt nere flera gånger sedan dess, med följd att sökande gått miste om lägenheter de varit intresserade av.
En person med insikt i det nya datasystemet på Uppsalahem säger till UNT att systemet kan vara nära ett sammanbrott.
— Systemet har allvarliga tekniska brister. Fortfarande flera månader efter att det startade fungerar det mycket dåligt. Lägger man därtill det nya regelverket är jag övertygad om att många kunder känner sig lurade, säger den anställde på Uppsalahem.
På Uppsalahem medger man att det fortfarande finns problem med systemet.
— Det är relativt stabilt. Vi försöker lösa problemet men det är fortfarande lite svajigt och vi vet inte exakt vad detta beror på. Vi arbetar med detta hela tiden och det kommer att bli bättre. Systemet är inte på väg mot en kollaps, säger Monica Ohlin på Uppsalahem.

Har gått miste om lägenheter
En av dem som har reagerat starkt mot det nya datasystemet är "Maria". Hon vill inte ställa upp med sitt riktiga namn i UNT, av rädsla för att försämra sina chanser att få en hyreslägenhet hos Uppsalahem.
— Jag har gått miste om massor av lägenheter som jag varit intresserad av. Problemet är att man bara får göra intresseanmälan på tio lägenheter åt gången och det går inte att häva en anmälan förrän lägenheten är uthyrd, säger Maria.
— Det finns betydligt fler än tio lägenheter som jag skulle kunna tänka mig att flytta in i. Jag förstår inte varför det finns en sådan begränsning.
En följd av detta system är att Maria har hamnat ganska högt upp på listan över lägenheter i centrala Uppsala, men långt ner på listan över lägenheter i Salabackar och Tunabackar.
— Sannolikt beror det på att man inte vill ödsla en anmälan på en bostad som man tror att många är intresserade av. Följden verkar paradoxalt nog ha blivit att kön är kortare i attraktiva områden, säger Maria.
— Kösystemet har blivit ett lotteri där man får gissa sig till hur många andra som kan tänkas anmäla sig för en specifik lägenhet, säger Maria.

Går inte att ta bort
Några av Marias intresseanmälningar gjorde hon för flera månader sedan och de går fortfarande inte att ta bort. Datasystemet verkar alltså inte fungera.
Ytterligare ett problem är att det inte går att se vilken hyra alla lägenheter har.
— Om man bara får ha tio anmälningar och man maximalt får tacka nej till tre lägenheter på sex månader, vilket jag tycker är ganska snålt, hur ska man då våga riskera att anmäla sig till en lägenhet utan att veta hur hög hyran är? undrar Maria.
Uppsalahem meddelar att det är ett tekniskt fel som ligger bakom de saknade hyresuppgifterna och att information går att hitta på annan plats på hemsidan.

Kortare handläggningstider
Orsaken till att Uppsalahem valt det nya restriktiva regelverket är att man vill korta handläggningstiderna.
— Förut anmälde sig många till lägenheter de inte var intresserade av. Det gjorde att handläggningstiderna blev väldigt långa och de som faktiskt var intresserade av lägenheterna fick vänta väldigt länge på dem, säger Monica Ohlin på Uppsalahem.
— Vi vill att folk ska tänka efter före och bara anmäla sig för de lägenheter som man är verkligt intresserad av. Tyvärr ligger personalen efter just nu och därför kan det dröja innan ens anmälan försvinner. En anmälan ska inte ligga kvar i flera månader.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!