Invånarna i Uppsala län är duktiga på att köra grönt. Det vill säga, många väljer miljöklass när de köper en ny bil. I en ny rakning som bensinbolaget Statoil gjort efter Trafikanalys statistik över årets sålda miljöbilar, är Uppsala femte bästa län i landet. 43 procent av alla nyregistreringar under det första halvåret gällde någon form av miljöklassad bil. I Uppsala kommun var det 45 procent av bilarna, vilket placerar kommunen på plats 43.
- Kunderna i dag är väldigt medvetna, de vill ha en miljöbil alternativt en bränslesnål bil, och då måste man ner till miljökraven, säger Binyam Tekeste, försäljare, Upplands motor.
Enligt honom är ungefär sex av tio bilar som säljs miljöklassade. Även på Hedins bil i Uppsala är fenomenet populärt.
- Vi har helt klart märkt en liten ökning. Man kan komma med en målsättning om att man ska ha en miljöbil, det är ofta ett specifikt märke som man vill titta på. På företagssidan kan det finnas villkor för vissa företag som ska köpa tjänstebilar att det måste vara en miljöbil, säger Lasse Pettersson, platschef, Hedins bil i Uppsala.
I dag räknas en bil som inte släpper ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer, som miljöklassad. Och det är inte bara för den goda saken som många köper en miljöbil. De första fem åren slipper ägaren betala fordonskatt vilket kan uppgå till totalt 5 000 kronor.
Men nästa år skärps miljödefinitionen och regeringen har föreslagit att det också måste tas hänsyn till bilens vikt. En genomsnittlig europeisk bil får släppa ut högst 95 gram koldioxid. Är bilen lättare blir gränsen ännu lägre, är bilen tyngre höjs även gränsen vilket kan göra stora bilar med höga utsläpp miljövänliga.
- Det kommer att göra saken väldigt svår. Egentligen är det bara våra små bilar som klarar den nya gränsen. Det är klart begränsande och det kommer att bli färre. Men nu har även hybridbilar börjat poppa upp i stället, och elbilar. Men de är lite dyrare, säger Binyam Tekeste.
Lasse Pettersson tror i stället på en ökad efterfrågan inför regeländringen.
- Det kommer säkert att gynna försäljningen under hösten, att man vill hinna köpa en bil med de gamla reglerna, säger Lasse Pettersson.
I intervaller fram till år 2020 planerar regeringen att strama åt kraven ytterligare. Några siffror finns ännu inte presenterade.