Stor chans till reafynd

I år har julrean kommit tidigt till följd av lågkonjuktur och en varm vinter. Konsumenterna har kunnat köpa stickade tröjor och kappor billigt. När mellandagsrean drar i gång ökar chanserna att fynda.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2011-12-25 07:55

December är en stor högtid för detaljhandeln och många butiker räknar med att slå förra årets försäljningssiffror med hjälp av mellandagsrean.
– Det är vårt största försäljningstillfälle, säger Jörgen Stålfors, vd och delägare till Allradio Audio Video, som startar sin mellandagsrea på juldagen.
I stället för rea har Mediamarkt kampanjer kontinuerligt under året, det är ett sätt för att få in folk i butiken. Mellandagskampanjerna börjar redan på juldagen.
– Vi vill att de som kommer till oss då ska få ett bra pris och inte bara de som väntar någon dag. För oss är mellandagarna en upplevelsegrej, många tycker att det är kul att komma till oss för att prova våra varor som ligger framme, säger Henrik Freudenthal, presskontakt på Mediamarkt.

Varje år har Mediamarkt slagit försäljningsrekord, berättar Henrik Freudenthal. Nu räknar man kallt med att göra det även den 25 december. Även på Siba har mellandagarna en stor betydelse för försäljningen.
– Rean har kommit att bli en institution i branschen. Tillsammans med årets alla andra kampanjer så bidrar den till att vi uppnår årets totala målsättningar, säger Nora Ay, informationsansvarig på Siba,

Trots att flera butiker har startat julreorna ovanligt tidigt så går det inte att mäta om och i sådant fall hur det har påverkat julhandeln, menar Jonas Arnberg, konjukturansvarig på HUI Research, tidigare Handelns utredningsinstitut. Först i januari går det att göra en mätning.
– De tidiga reorna beror på att vi befinner oss i en lågkonjuktur. Under våren tog vi oss ur en kris och då köpte handeln upp mycket varor som man nu, när vi är på väg in i en kris, rear ut. Dessutom har det varma vädret gjort att konsumenterna inte velat köpa vinterkläder, så det finns helt enkelt ett välfyllt lager, säger Jonas Arnberg.
Att det den milda vintern har påverkat klädföretagen bekräftas även av Urban Sollander, Sverigechef på Kappahl.
– Hela branschen har ju haft det tufft, för oss har det framför allt varit svårt att sälja varmare plagg. De har ju redan gått på rea.
– För oss är rean en stor del av vår årscykel. När vi får in en ny kollektion vill vi snabbt bli av med den gamla. Nu i mellandagarna är kunderna pigga på att handla billiga varor, de kan göra en bra affär och det är bra för oss också, säger Urban Sollander.

Ur ett konsumentperspektiv är mellandagsrean riktigt bra, konsumenterna kan hitta många fynd. Och även om försäljarna inte vill rea ut vinterkläder för tidigt, så kan reor vara bra även för dem, menar Jonas Arnberg.
– HUI tror fortfarande på en ökning av julhandeln och att man kan slå rekord.
Några som inte rear ut sina vinterkläder nu är Herta i Uppsala. Inte förrän i januari börjar deras rea.
– Vi har haft en bra säsong och behöver inte ha någon rea nu. Vi tycker att säsongerna ligger lite fel och det är tråkigt att rea ut vinterkläder innan vintern är slut. Vi tänker också på kunderna, de är inte så kul att hitta något på rean som de nyligen köpt till fullt pris, säger Hanna Skarp, butiksägare av Herta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!