Under 2022 har kollektivtrafiken präglats av stora problem med många inställda turer och förseningar i Uppsala län. En stor orsak till problemen är den brist på både busschaufförer och lokförare som finns i länet.
Peter Andersson är personalchef på Gamla Uppsala buss, som främst trafikerar busstrafiken i Uppsala. Han säger att de skulle behöva rekrytera fler förare, men att det är svårt att hitta kvalificerad personal.
– En orsak till det är att det är ganska svårt och kostsamt att ta busskörkort själv, det krävs ganska mycket för det.
Företaget driver en egen körskola och rekryterar personal genom att erbjuda utbildning och garanterad anställning. I januari börjar femton nya bussförarelever utbildningen.
– Vi skulle lätt kunna ta in alla elever nu, eller till och med tjugo till. Stadstrafiken i Uppsala skulle behöva de här förarna redan nu.
Rekryteringsbehovet av bussförare uppskattas till 144 förare i hela Uppsala län, enligt en rapport som Transportföretagen, transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation, gjorde 2021.
24 procent av förarna i Uppsala län är över 61 år och under 2022 förväntades 108 förare att gå i pension. 61 bussförare väntas gå i pension de kommande tre åren.
Keolis är det andra stora bussföretaget som trafikerar busstrafik i Uppsala län.
– Just nu saknar vi förare i framför allt i Östhammar, Östervåla och Österbybruk. Det här är små orter med få invånare och det är få personer som har D-körkort här. Vi märker att det är lättare att fylla på med nya förare till de större orterna. Men vi har behov av att fylla på löpande när personer slutar eller går i pension, säger Karin Nilsson Malmén, som är presstalesperson på företaget.
Hon säger att det är för få som söker utbildningarna till att bli bussförare.
– Det är något som såväl branschen som Arbetsförmedlingen behöver jobba med. Att vara förare är ett stabilt och tryggt yrke med en förhållandevis bra lön och fler borde vara intresserade. Vi hoppas kunna locka fler till branschen.
Förutom busschaufförer är bristen på lokförare också påtaglig i länet. Carl Fredrik Johansson, presstalesperson vid MTR Mälartåg, säger att problemen med lokförarbrist var värre i våras, men att de fortfarande saknar förare.
– Men vi anställer folk hela tiden och utbildar många. Alla siffror pekar åt rätt håll.
Carl Fredrik Johansson säger att pandemin är en stor orsak till bristen på lokförare. När det var restriktioner under pandemin pausades många utbildningar.
– Vi saknar utbildade kullar nu, vilket har skapat det här underskottet.
MTR startade i år egna utbildningar för att råda bot på problemen. Ungefär hundra personer är nu under utbildning hos företaget. De får utbildningen betald och garanteras arbete efteråt.
– Vi räknar med att allt ska vara bra nästa år. De här studenterna är ju redan anställda, så vi vet att de kommer finnas redo när de är klara med utbildningen. Lokförare är väldigt eftertraktade nu, folk vill gärna åka tåg.
Enligt Transportföretagen kan bristen på yrkesförare leda till försämrade kommunikationer, som i sin tur leder det till svårigheter att bo långt från arbetsplats och studieort. Det kan också skapa svårigheter för lokala företag att anställa. Enligt dem minskar även de inställda turerna kollektivtrafikens attraktivitet.