144 bussförare fattas i Uppsala lÀn

Det rÄder brist pÄ yrkesförare i Uppsala lÀn. Det Àr en stor anledning till att mÄnga bussar och tÄg fÄtt stÀllas in under 2022, men MTR tror pÄ bÀttring i Är.

Under 2022 har mÄnga bussar stÀllts in. Till exempel stÀlldes nÀra 70 regionbussar in pÄ morgonen 19 augusti.

Under 2022 har mÄnga bussar stÀllts in. Till exempel stÀlldes nÀra 70 regionbussar in pÄ morgonen 19 augusti.

Foto: Oscar Söderman

Uppsala2023-01-02 05:00

Under 2022 har kollektivtrafiken prĂ€glats av stora problem med mĂ„nga instĂ€llda turer och förseningar i Uppsala lĂ€n. En stor orsak till problemen Ă€r den brist pĂ„ bĂ„de busschaufförer och lokförare som finns i lĂ€net. 

Peter Andersson Ă€r personalchef pĂ„ Gamla Uppsala buss, som frĂ€mst trafikerar busstrafiken i Uppsala. Han sĂ€ger att de skulle behöva rekrytera fler förare, men att det Ă€r svĂ„rt att hitta kvalificerad personal. 

– En orsak till det Ă€r att det Ă€r ganska svĂ„rt och kostsamt att ta busskörkort sjĂ€lv, det krĂ€vs ganska mycket för det.

Under 2022 har mÄnga bussar stÀllts in. Till exempel stÀlldes nÀra 70 regionbussar in pÄ morgonen 19 augusti.
Under 2022 har mÄnga bussar stÀllts in. Till exempel stÀlldes nÀra 70 regionbussar in pÄ morgonen 19 augusti.

Företaget driver en egen körskola och rekryterar personal genom att erbjuda utbildning och garanterad anstĂ€llning. I januari börjar femton nya bussförarelever utbildningen.  

– Vi skulle lĂ€tt kunna ta in alla elever nu, eller till och med tjugo till. Stadstrafiken i Uppsala skulle behöva de hĂ€r förarna redan nu.  

Rekryteringsbehovet av bussförare uppskattas till 144 förare i hela Uppsala lĂ€n, enligt en rapport som Transportföretagen, transportnĂ€ringens bransch- och arbetsgivarorganisation, gjorde 2021. 

24 procent av förarna i Uppsala lĂ€n Ă€r över 61 Ă„r och under 2022 förvĂ€ntades 108 förare att gĂ„ i pension. 61 bussförare vĂ€ntas gĂ„ i pension de kommande tre Ă„ren. 

Keolis Ă€r det andra stora bussföretaget som trafikerar busstrafik i Uppsala lĂ€n. 

– Just nu saknar vi förare i framför allt i Östhammar, ÖstervĂ„la och Österbybruk. Det hĂ€r Ă€r smĂ„ orter med fĂ„ invĂ„nare och det Ă€r fĂ„ personer som har D-körkort hĂ€r. Vi mĂ€rker att det Ă€r lĂ€ttare att fylla pĂ„ med nya förare till de större orterna. Men vi har behov av att fylla pĂ„ löpande nĂ€r personer slutar eller gĂ„r i pension, sĂ€ger Karin Nilsson MalmĂ©n, som Ă€r presstalesperson pĂ„ företaget. 

Hon sĂ€ger att det Ă€r för fĂ„ som söker utbildningarna till att bli bussförare.  

– Det Ă€r nĂ„got som sĂ„vĂ€l branschen som Arbetsförmedlingen behöver jobba med. Att vara förare Ă€r ett stabilt och tryggt yrke med en förhĂ„llandevis bra lön och fler borde vara intresserade. Vi hoppas kunna locka fler till branschen.

Totalt har 1 237 tÄg frÄn Uppsala stÀllts in under hösten 2022.
Totalt har 1 237 tÄg frÄn Uppsala stÀllts in under hösten 2022.

Förutom busschaufförer Ă€r bristen pĂ„ lokförare ocksĂ„ pĂ„taglig i lĂ€net. Carl Fredrik Johansson, presstalesperson vid MTR MĂ€lartĂ„g, sĂ€ger att problemen med lokförarbrist var vĂ€rre i vĂ„ras, men att de fortfarande saknar förare. 

– Men vi anstĂ€ller folk hela tiden och utbildar mĂ„nga. Alla siffror pekar Ă„t rĂ€tt hĂ„ll. 

Carl Fredrik Johansson sĂ€ger att pandemin Ă€r en stor orsak till bristen pĂ„ lokförare. NĂ€r det var restriktioner under pandemin pausades mĂ„nga utbildningar. 

– Vi saknar utbildade kullar nu, vilket har skapat det hĂ€r underskottet. 

MTR startade i Ă„r egna utbildningar för att rĂ„da bot pĂ„ problemen. UngefĂ€r hundra personer Ă€r nu under utbildning hos företaget. De fĂ„r utbildningen betald och garanteras arbete efterĂ„t.  

– Vi rĂ€knar med att allt ska vara bra nĂ€sta Ă„r. De hĂ€r studenterna Ă€r ju redan anstĂ€llda, sĂ„ vi vet att de kommer finnas redo nĂ€r de Ă€r klara med utbildningen. Lokförare Ă€r vĂ€ldigt eftertraktade nu, folk vill gĂ€rna Ă„ka tĂ„g. 

Enligt Transportföretagen kan bristen pÄ yrkesförare leda till försÀmrade kommunikationer, som i sin tur leder det till svÄrigheter att bo lÄngt frÄn arbetsplats och studieort. Det kan ocksÄ skapa svÄrigheter för lokala företag att anstÀlla. Enligt dem minskar Àven de instÀllda turerna kollektivtrafikens attraktivitet.

Kollektivtrafik i Uppsala

Kollektivtrafiken i Uppsala gĂ„r under trafik - och samhĂ€llsutvecklingsnĂ€mnden. NĂ€mnden har en egen förvaltning som heter Trafik och samhĂ€lle. Förvaltningen Ă€ger UL, som hanterar lĂ€nets kollektivtrafik tillsammans med flera olika trafikföretag. 

Företagen Keolis, Gamla Uppsala buss och Mohlins kör buss i Uppsala lĂ€n. 

MTR MĂ€lartĂ„g tog över driften av MĂ€lartĂ„gen frĂ„n SJ 2021. MTR MĂ€lartĂ„g tog över driften av UpptĂ„get 2022 frĂ„n Transdev. 

KĂ€lla: Region Uppsala, MTR.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!