Under 2022 har kollektivtrafiken prÀglats av stora problem med mÄnga instÀllda turer och förseningar i Uppsala lÀn. En stor orsak till problemen Àr den brist pÄ bÄde busschaufförer och lokförare som finns i lÀnet.
Peter Andersson Àr personalchef pÄ Gamla Uppsala buss, som frÀmst trafikerar busstrafiken i Uppsala. Han sÀger att de skulle behöva rekrytera fler förare, men att det Àr svÄrt att hitta kvalificerad personal.
â En orsak till det Ă€r att det Ă€r ganska svĂ„rt och kostsamt att ta busskörkort sjĂ€lv, det krĂ€vs ganska mycket för det.
Företaget driver en egen körskola och rekryterar personal genom att erbjuda utbildning och garanterad anstÀllning. I januari börjar femton nya bussförarelever utbildningen.
â Vi skulle lĂ€tt kunna ta in alla elever nu, eller till och med tjugo till. Stadstrafiken i Uppsala skulle behöva de hĂ€r förarna redan nu.
Rekryteringsbehovet av bussförare uppskattas till 144 förare i hela Uppsala lÀn, enligt en rapport som Transportföretagen, transportnÀringens bransch- och arbetsgivarorganisation, gjorde 2021.
24 procent av förarna i Uppsala lÀn Àr över 61 Är och under 2022 förvÀntades 108 förare att gÄ i pension. 61 bussförare vÀntas gÄ i pension de kommande tre Ären.
Keolis Àr det andra stora bussföretaget som trafikerar busstrafik i Uppsala lÀn.
â Just nu saknar vi förare i framför allt i Ăsthammar, ĂstervĂ„la och Ăsterbybruk. Det hĂ€r Ă€r smĂ„ orter med fĂ„ invĂ„nare och det Ă€r fĂ„ personer som har D-körkort hĂ€r. Vi mĂ€rker att det Ă€r lĂ€ttare att fylla pĂ„ med nya förare till de större orterna. Men vi har behov av att fylla pĂ„ löpande nĂ€r personer slutar eller gĂ„r i pension, sĂ€ger Karin Nilsson MalmĂ©n, som Ă€r presstalesperson pĂ„ företaget.
Hon sÀger att det Àr för fÄ som söker utbildningarna till att bli bussförare.
â Det Ă€r nĂ„got som sĂ„vĂ€l branschen som Arbetsförmedlingen behöver jobba med. Att vara förare Ă€r ett stabilt och tryggt yrke med en förhĂ„llandevis bra lön och fler borde vara intresserade. Vi hoppas kunna locka fler till branschen.
Förutom busschaufförer Àr bristen pÄ lokförare ocksÄ pÄtaglig i lÀnet. Carl Fredrik Johansson, presstalesperson vid MTR MÀlartÄg, sÀger att problemen med lokförarbrist var vÀrre i vÄras, men att de fortfarande saknar förare.
â Men vi anstĂ€ller folk hela tiden och utbildar mĂ„nga. Alla siffror pekar Ă„t rĂ€tt hĂ„ll.
Carl Fredrik Johansson sÀger att pandemin Àr en stor orsak till bristen pÄ lokförare. NÀr det var restriktioner under pandemin pausades mÄnga utbildningar.
â Vi saknar utbildade kullar nu, vilket har skapat det hĂ€r underskottet.
MTR startade i Är egna utbildningar för att rÄda bot pÄ problemen. UngefÀr hundra personer Àr nu under utbildning hos företaget. De fÄr utbildningen betald och garanteras arbete efterÄt.
â Vi rĂ€knar med att allt ska vara bra nĂ€sta Ă„r. De hĂ€r studenterna Ă€r ju redan anstĂ€llda, sĂ„ vi vet att de kommer finnas redo nĂ€r de Ă€r klara med utbildningen. Lokförare Ă€r vĂ€ldigt eftertraktade nu, folk vill gĂ€rna Ă„ka tĂ„g.
Enligt Transportföretagen kan bristen pÄ yrkesförare leda till försÀmrade kommunikationer, som i sin tur leder det till svÄrigheter att bo lÄngt frÄn arbetsplats och studieort. Det kan ocksÄ skapa svÄrigheter för lokala företag att anstÀlla. Enligt dem minskar Àven de instÀllda turerna kollektivtrafikens attraktivitet.