Stomlinjer första steg i ny bussplan

Nästa höst tas första steget i ett nytt integrerat kollektivtrafiksystem i Uppsala. Då införs två stomlinjer för busstrafiken: Stenhagen-Sävja och Gränby-Gottsunda. Bussarna passerar din hållplats var tionde minut.

Uppsala2006-12-13 20:38
Den nya handlingsplanen för kollektivtrafiken i Uppsala klubbades vid kommunstyrelsens sammanträde på onsdagen.
- Det här är ett viktigt beslut. Vi gör stegvisa förändringar fram till 2011 då ett integrerat kollektivtrafikssystem ska vara klart, säger Gunnar Hedberg, kommunstyrelsens ordförande (m).
De två första stomlinjerna införs i samband med vintertidtabellen hösten 2007. Och det är bara början. Fler stomlinjer tillkommer efter hand.
Man ska tänka spårvagn - men köra buss, är en slogan för kollektivtrafiken som Gunnar Hedberg tycker passar bra i det här sammanhanget.
- Vi kan bara börja med två stomlinjer. Skulle vi införa alla samtidigt skulle det säkert ta tre år innan vi kom igång, säger han.

Nytt biljettsystem
Ett integrerat kollektivtrafiksystem innebär också ett nytt taxe- och biljettsystem för kollektivtrafiken där också Upptåget ingår. Eventuellt kommer också SJ att vara en del av det nya taxe- och biljettsystemet.
Enligt handlingsplanen ska kollektivtrafiken ha en hög framkomlighet. Regiontrafikens linjer in till resecentrum ska integreras i stadstrafikens utbud. Detta gäller i första hand linjer som trafikerar Uppsalas närområde.
Linjerna ska successivt få slutstationer utanför resecentrum, exempelvis Akademiska sjukhuset och Fyrislund.
Resvaneundersökningar som genomförs ska förhoppningsvis ge en bild av vilka busslinjer som i första hand ska få en ny sträckning.

Koll-07
Det nya kollektivtrafiksystemet har fått namnet Koll-07 och ska sjösättas med hjälp av en rad informations- och marknadsföringsinsatser.
I vår planeras informationsmöten och dialoger med invånare, resenärer och medarbetare inom kollektivtrafikbolagen.
Det anses viktigt att allmänheten och resenärerna både före och under genomförandet har möjlighet att framföra synpunkter om det nya kollektivtrafiksystemet och de förändringar som följer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om