Det var i juli förra året som UNT uppmärksammade gång- och cykelvägen längs Gamla Uppsalagatans norra sida vid Fyrishov. Enligt Uppsalabon Carl-Albin Samuelsson, som är rullstolsburen, är det alldeles för trångt mellan lyktstolparna och de betongräfflor som fungerar som ledstråk för synskadade. Innan pensioneringen samarbetade han med Synskadades riksförbund och gjorde kontroller av framkomligheten för funktionshindrade.
– Jag vet flera synskadade som krockat med lyktstolparna. De är farliga, sade han då.
UNT kontaktade kommunens presschef Erik Boman som beklagade om det var så att gångbanan konstruerats på ett felaktigt sätt och att det i så fall var något man var tvungen att titta närmare på.
LÄS MER: Nya lyktstolparna döms ut
Men nu, drygt ett halvår senare, har ännu inget hänt.
– Jag brukar åka förbi där med bussen och det har inte hänt någonting på hela hösten eller vintern. Jag blir inte förvånad längre över att ingenting händer. Kommunen tänker inte på oss som är handikappade och resultatet blir att vi blir bortknuffade från stora delar av staden. Man blir uppgiven till slut, samtidigt måste man ju vara lite av en "pain in the ass" för att någonting alls ska hända, säger Carl-Albin Samuelsson.
Enligt Roger Lindström, enhetschef vid stadsbyggnadsförvaltningen i Uppsala kommun, finns det ingen felanmälan registrerad i deras system.
– Jag har inte hört några klagomål om den här platsen och vi fick veta det först nu. Är det så att det är fel någonstans så brukar det komma in från allmänheten som just felanmälan, säger han.
Han förklarar att ledstråk för synskadade är en relativt ny företeelse som man börjat bygga de senaste åren.
– Till en början fanns det i princip inga riktlinjer för hur de skulle vara utformade. Därför finns det ett antal ledstråk i Uppsala som har förbättringspotential men som kanske inte behöver åtgärdas akut. Det sker en ständig förbättring och vartefter man bygger nytt så uppdaterar man stråken så de blir bättre, säger han.
Finns det inga rekommendationer som man måste följa?
– I dag finns det rekommendationer, men alla stråk måste anpassas efter platsens förutsättningar. Det finns ett önskescenario som är optimalt, men det som är optimalt för synskadade är inte alltid optimalt för rörelsehindrade, exempelvis.
Kommer du titta närmare på detta nu när du blivit uppmärksammad om situationen?
– Jag vet inte exakt hur det ser ut på platsen, men jag kommer att ta med mig frågan och vidarebefordra den till mina kollegor, säger han.