Stockholmstaxi till Uppsala på Valborg
På Valborg de senaste åren har Uppsala invaderats av friåkare från Stockholm som kört taxi med goda vinster. Orättvis konkurrens och illa för kunderna, anser lokala taxiföreträdare som vill att länsstyrelsen inför någon form av Uppsalatillstånd för taxi.
Men sedan ett par år har glädjen grumlats av ett antal friåkare från Stockholm som kommit hit till centralstationen för att få kunder. De blir fler och fler, i år cirkulerade omkring 30 Stockholmsbilar kring stationen, enligt en taxichaufför.
Hittar inte
— Det är inte bara ekonomiskt. Kunderna får ofta betala mer, de nya chaufförerna hittar inte heller i Uppsala och är inte vana att köra här, säger chauffören.
Han berättar om fördubblade priser, 350 kronor från centralen till Gottsunda, om olyckstillbud och om allmän förvirring med de nya bilarna.
— Vi känner till problemet. Oseriösa friåkare som beter sig så här drabbar hela branschen då man inte kan lita på taxi längre, säger Svante Berg, vd Uppsala Taxi 100000.
Lokalt tillstånd
Det finns ingen möjlighet för Uppsalaåkare att köra till Stockholm och ta kunder. Där krävs ett speciellt tillstånd, ett Stockholmskort som säger att föraren hittar i huvudstaden.
— Jag kan inte ens ta kunder från Arlanda och söderut. De kan köra åt båda hållen vilket ger olika villkor för konkurrensen, säger Svante Berg.
Stockholm är än så länge unikt med sitt lokala taxitillstånd. I Uppsala och i övriga landet är det upp till de lokala taxibolagen att pröva sina förare om till exempel lokalkännedom.
— Jag ser gärna ett speciellt tillstånd för Uppsala. Man ska hitta i den stad man jobbar i, säger Svante Berg.
"Allvarligt"
Barbro Lundin, ansvarig för trafiktillstånd på länsstyrelsen i Uppsala, säger att man hittills inte funnit anledning att ta upp frågan om lokalkännedom.
— Det är första gången jag nås av uppgifterna. Är det på det här sättet är det skrämmande och allvarligt, säger hon.
Länsstyrelsen kan själv i samråd med Vägverket avgöra hur de lokala taxitillstånden ska se ut.
— Det kan räcka med ett tillägg på legitimationen om att föraren har kompetens för att köra i Uppsala, säger Barbro Lundin.
Än så länge är Valborg det stora problemet i Uppsala. Men förekomsten av främmande taxibilar kan sprida sig.
— I Visby på Gotland har man drabbats hårt av det här. Där håller friåkarna på hela sommaren, säger Svante Berg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!