Hanna Stjärne lämnar UNT efter tre år som vd och chefredaktör. Den 15 januari blir hon SVT:s nya vd och därmed en av Sveriges mäktigaste mediepersoner.
Hon har hittills varit relativt förtegen med vad hon vill uträtta på sin nya arbetsplats, en hållning som gett upphov till viss kritik.
– Jag är inte chef på SVT än. Det finns fortfarande en annan chef där. När jag väl tillträder som vd tycker jag att det är viktigt att först lyssna på dem som jobbar på SVT. Så gjorde jag på UNT och så kommer jag även att göra i fortsättningen.
Men har du inte några orubbliga grundvärderingar som kommer att genomsyra ditt arbete på SVT?
– Jag vill att SVT ska jobba med bärande berättelser, vara alert i samhällsdiskussionen och ha integritet. Till exempel ska inga politiker kunna komma in och vara klåfingriga.
Hennes roll som vd kommer också kräva initiativ för att nå en bredare publik. Enligt företaget Mediamätning i Skandinavien har SVT:s traditionella tv-sändningar tappat 1,3 miljoner dagliga tittare sedan 2006. Och det är framförallt bland unga som siffrorna dalar.
Vad ska du göra för att ta tag i den krisen?
– Jag håller inte med om att det är en kris. Nio av tio personer tar varje vecka del av det SVT gör. Det är bättre siffror än någonsin. Men människor tar del av utbudet på helt andra sätt i dag än för bara några år sedan.
Hanna Stjärne menar att SVT ligger i framkant när det kommer till att nå ut till folket, både genom att utveckla nya digitala tjänster och utöka lokaljournalistiken.
– SVT går in och tar ett ansvar när andra medier har svårt att finansiera den lokala journalistiken. Vi kommer att starta flera nya lokalredaktioner och öka bemanningen i bland annat Uppland. Jag kommer att jobba för att vi ska finnas där våra tittare finns.
Detta är knappast några nya frågor för Hanna Stjärne. Hon har tidigare haft flera chefspositioner på Sveriges Radio, men även tiden på UNT har gett henne viktiga erfarenheter.
– Jag har haft väldigt roligt under den här tiden, speciellt när jag sett medarbetare ta kliv och göra saker som inte har gjorts förut. Till exempel den modernisering av kulturjournalistiken som förra kulturchefen Lisa Irenius genomförde. Det gav henne också Stora journalistpriset, något som aldrig tidigare hänt i UNT:s historia, säger Hanna Stjärne.
Vad är din roll i en sådan förnyelse?
– Det handlar förstås om att se till att det finns resurser, men jag tror att det som gör den största skillnaden är vardagen och att skapa en kreativ atmosfär på arbetsplatsen. Det handlar om att uppmuntra och påminna om att visioner är möjliga att förverkliga. Att säga nu kör vi, tänk stort, stanna inte.
Hon talar varmt om den elektriska stämning som kan råda på ett morgonmöte med UNT:s journalister, eller kreativiteten som hon upplevt på marknadsavdelningen när man ska hitta nya sätt för att ett företag ska få bättre genomslag i sin annonsering.
Det är ingen slump att Hanna Stjärne tar upp exempel både från marknadsavdelningen och redaktionen när hon talar om sin tid på UNT. Hon är den första person som samtidigt axlat både rollen som vd och chefredaktör på företaget.
– Redaktionen och marknadsavdelningen samarbetar mycket i dag. Det har gett många kreativa lösningar, till exempel Bandyfesten då vi visade bandyfinalen på storbildsskärmar i Uppsala. Men det är viktigt att komma ihåg att det finns fullständig integritet på de områden där det måste vara så. Vi granskar förstås även våra stora annonsörer och marknadsavdelningen har affärsavtal som journalisterna inte ska känna till.
Vad gör du för att avgöra vad som är rätt beslut för framtiden?
– Jag lyssnar och diskuterar mycket. Försöker alltid hålla tanken öppen för vad som är möjligt och med jämna mellanrum sätta mig ner och konkludera vad det innebär.
Även om Hanna Stjärne har många goda minnen från sin tid på UNT tvekar hon inte på frågan om vilken upplevelse som slår högst.
– När vi vann pris för Årets dagstidning. Vi konkurrerade med DN och Aftonbladet som har helt andra resurser, ändå vann vi. Som chef blev jag väldigt glad då jag såg medarbetare som gjort ett väldigt bra jobb under en lång tid och nu uppmärksammades för det. Det var en stark känsla när vi under prisutdelningen stormade scenen i ett regn av guldkonfetti!