Stillsam demonstration på de gåendes villkor

Onsdagens försök med gårdsgator i centrala Uppsala blev en ganska stillsam demonstration av trafik på de gåendes villkor. Det blev inga trafikstockningar att tala om och de gående höll sig mest på trottoarer, som vanligt. Men många bilister morrade.

Uppsala2004-09-22 10:25
Måhända bidrog regnet och farhågor om ett igenproppat city till att det faktiskt var något färre fordon och fotgängare i rörelse än normalt. De möttes av blomsterurnor som gjorde gatorna smalare och blåvita skyltar med bl a en flicka och en fotboll, tecknet för gåfartsgator.
Regleringen omfattade ett mindre område omkring Nybron och där dominerades gatubilden tidvis av journalister, kommunala tjänstemän och politiker.
UNT hade invid bron stämt träff med miljöpartiets Niclas Malmberg som främst förknippats med försöket, och då passade vänsterpartiets Britt Löfgren på att följa med.
— Det här är en kulturförändring som vi ser nu, men den kommer att ta tid att genomföra, förklarade Löfgren.

"Djäkla påhitt"
In på broscenen gled påpassligt samtidigt resten av den rödgröna kommunledningen med socialdemokraternas kommunalråd Lena Hartwig i spetsen.
— Lena Hartwig borde köra taxi och pröva hur är det är transportera människor till sjukhus och andra inrättningar, dundrade ett stycke därifrån Sture Olsson, taxichaufför sedan 1960 och en av gårdagens argaste bilister.
- Ett djäkla påhitt, skrek Olsson sedan han lämnat av en handikappad på Fyristorg.
— Vi gör det här för att visa vad gårdsgator är, förklarade Niclas Malmberg. Bilisterna kan få se det är inte så dramatiskt som de trott.
Men bussarna kan väl få problem att klara tidtabellen?
— Ja, men i vårt koncept ligger att de ska bort från Stora Torget, svarade Niclas Malmberg.
Bland de som rörde sig på gator och torg var uppfattningarna delade.
- Det här är väl ganska bra, tyckte Ruth Inger Eriksson. Jag cyklar mycket från Gränby till city och det här känns tryggt.

Irriterad hallonförsäljare
Hugo Broms från Knivsta som sålde hallon på Fyristorg och har stått där sedan 1972 var lätt irriterad:
—Om det är mycket folk på gatorna kan man ändå inte köra fortare än 10 km i timmen. Nej, tillåt fri fart, men montera färdskrivare i alla bilar.
—Jag tycker det är synd att Uppsala centrum ska vara så rörigt, tyckte Evy Backlund från Nyköping. Hemma är det mycket mer välordnat, men där är förstås mindre.
—Det är hemskt att man ska behöva köra i tio kilometer, tyckte Sixten Eriksson. Jag har bil med automatlåda och får hela tiden bromsa.
—Tidigare har man lärt barnen att de inte ska vara på gatan. Nu ska gatan blir en lekplats!

"Nära att bli påkörd"
- Jag var just nära att bli påkörd, meddelade moderata politikern Liv Hahne UNT på väg till Fyristorg och en TV-intervju. Jag hade ställt mig mitt på Drottninggatan. En buss kom och bromsade, men en cyklist höll på att köra på mig.
Medhi Kalantari som körde buss på linje 3 tyckte det gick utmärkt att ratta sitt fordon. Tar man det bara lugnt så går det bra, sade han.
—En del av mina kolleger tycker att försöket är bra, men det finns också irritation, berättade bussföraren Sune Hydfors på väg till sitt första arbetspass för dagen.
- Det har gått alldeles utmärkt att köra buss sammanfattade Klas Åkerwall som rattat ett ekipage på linje 6.
Utanför UNT City hade det gjorts smalt så bussarna tvingades invänta mötande.
— Men en sådan zick-zackkörning kan vi mycket väl ha på flera platser, tyckte Åkerwall.

Går bra att köra sakta
Hans kollega Azyz Telo som körde linje 2 och 3 hela dagen tyckte att det går bra att köra sakta, men kanske ökar då utsläppen i city.
— Det vore bättre att de såg till att flyget försvinner för gott från F 16,där finns de verkliga utsläppen, dundrade bilisten Göran Svensson som inte gillade försöket.
—Det verkar som om politikerna inte vill att folk ska kunna ta sig till innerstaden, tyckte taxichauffören Jan Clavebring. De som drabbas är näringslivet.
— Jag tror inte man löser trafikproblemen med gårdsgator sade Per Johansson, bilist och bosatt i city. Man löser inte heller miljöproblem med det här.
Liknande kritik fast uttryck på annat sätt kom från ungmoderaterna som delade ut flygblad. Parollen löd "10 km/h. Varning för lekande politiker!".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!