Stillsam demonstration pÄ de gÄendes villkor
Onsdagens försök med gÄrdsgator i centrala Uppsala blev en ganska stillsam demonstration av trafik pÄ de gÄendes villkor. Det blev inga trafikstockningar att tala om och de gÄende höll sig mest pÄ trottoarer, som vanligt. Men mÄnga bilister morrade.
Regleringen omfattade ett mindre omrÄde omkring Nybron och dÀr dominerades gatubilden tidvis av journalister, kommunala tjÀnstemÀn och politiker.
UNT hade invid bron stÀmt trÀff med miljöpartiets Niclas Malmberg som frÀmst förknippats med försöket, och dÄ passade vÀnsterpartiets Britt Löfgren pÄ att följa med.
â Det hĂ€r Ă€r en kulturförĂ€ndring som vi ser nu, men den kommer att ta tid att genomföra, förklarade Löfgren.
"DjÀkla pÄhitt"
In pÄ broscenen gled pÄpassligt samtidigt resten av den rödgröna kommunledningen med socialdemokraternas kommunalrÄd Lena Hartwig i spetsen.
â Lena Hartwig borde köra taxi och pröva hur Ă€r det Ă€r transportera mĂ€nniskor till sjukhus och andra inrĂ€ttningar, dundrade ett stycke dĂ€rifrĂ„n Sture Olsson, taxichaufför sedan 1960 och en av gĂ„rdagens argaste bilister.
- Ett djÀkla pÄhitt, skrek Olsson sedan han lÀmnat av en handikappad pÄ Fyristorg.
â Vi gör det hĂ€r för att visa vad gĂ„rdsgator Ă€r, förklarade Niclas Malmberg. Bilisterna kan fĂ„ se det Ă€r inte sĂ„ dramatiskt som de trott.
Men bussarna kan vÀl fÄ problem att klara tidtabellen?
â Ja, men i vĂ„rt koncept ligger att de ska bort frĂ„n Stora Torget, svarade Niclas Malmberg.
Bland de som rörde sig pÄ gator och torg var uppfattningarna delade.
- Det hÀr Àr vÀl ganska bra, tyckte Ruth Inger Eriksson. Jag cyklar mycket frÄn GrÀnby till city och det hÀr kÀnns tryggt.
Irriterad hallonförsÀljare
Hugo Broms frÄn Knivsta som sÄlde hallon pÄ Fyristorg och har stÄtt dÀr sedan 1972 var lÀtt irriterad:
âOm det Ă€r mycket folk pĂ„ gatorna kan man Ă€ndĂ„ inte köra fortare Ă€n 10 km i timmen. Nej, tillĂ„t fri fart, men montera fĂ€rdskrivare i alla bilar.
âJag tycker det Ă€r synd att Uppsala centrum ska vara sĂ„ rörigt, tyckte Evy Backlund frĂ„n Nyköping. Hemma Ă€r det mycket mer vĂ€lordnat, men dĂ€r Ă€r förstĂ„s mindre.
âDet Ă€r hemskt att man ska behöva köra i tio kilometer, tyckte Sixten Eriksson. Jag har bil med automatlĂ„da och fĂ„r hela tiden bromsa.
âTidigare har man lĂ€rt barnen att de inte ska vara pĂ„ gatan. Nu ska gatan blir en lekplats!
"NÀra att bli pÄkörd"
- Jag var just nÀra att bli pÄkörd, meddelade moderata politikern Liv Hahne UNT pÄ vÀg till Fyristorg och en TV-intervju. Jag hade stÀllt mig mitt pÄ Drottninggatan. En buss kom och bromsade, men en cyklist höll pÄ att köra pÄ mig.
Medhi Kalantari som körde buss pÄ linje 3 tyckte det gick utmÀrkt att ratta sitt fordon. Tar man det bara lugnt sÄ gÄr det bra, sade han.
âEn del av mina kolleger tycker att försöket Ă€r bra, men det finns ocksĂ„ irritation, berĂ€ttade bussföraren Sune Hydfors pĂ„ vĂ€g till sitt första arbetspass för dagen.
- Det har gÄtt alldeles utmÀrkt att köra buss sammanfattade Klas à kerwall som rattat ett ekipage pÄ linje 6.
Utanför UNT City hade det gjorts smalt sÄ bussarna tvingades invÀnta mötande.
â Men en sĂ„dan zick-zackkörning kan vi mycket vĂ€l ha pĂ„ flera platser, tyckte Ă kerwall.
GÄr bra att köra sakta
Hans kollega Azyz Telo som körde linje 2 och 3 hela dagen tyckte att det gÄr bra att köra sakta, men kanske ökar dÄ utslÀppen i city.
â Det vore bĂ€ttre att de sĂ„g till att flyget försvinner för gott frĂ„n F 16,dĂ€r finns de verkliga utslĂ€ppen, dundrade bilisten Göran Svensson som inte gillade försöket.
âDet verkar som om politikerna inte vill att folk ska kunna ta sig till innerstaden, tyckte taxichauffören Jan Clavebring. De som drabbas Ă€r nĂ€ringslivet.
â Jag tror inte man löser trafikproblemen med gĂ„rdsgator sade Per Johansson, bilist och bosatt i city. Man löser inte heller miljöproblem med det hĂ€r.
Liknande kritik fast uttryck pÄ annat sÀtt kom frÄn ungmoderaterna som delade ut flygblad. Parollen löd "10 km/h. Varning för lekande politiker!".
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!