– Allt fler av våra gäster frågar efter ekologiska varor. Ett par år kändes det som att det stagnerade men nu det senaste halvåret tycker vi att intresset ökar, det känns som att det är en ny våg, säger Patrik Värlinder som är butikschef på Coop Forum i Uppsala.
Patrik Värlinder tror att det delvis kan bero på Coops nationella kampanj veckans ekologiska vara. Varje vecka sänker man priset på en ekologisk frukt eller grönsak med mellan 30 och 50 procent. Något som till exempel gjorde att Coop under en vecka sålde lika mycket ekologiska vindruvor som man normalt säljer under ett helt år.
– Kampanjen har fått till följd att andra ekologiska produkter också säljer bättre, särskilt frukt och grönsaker. Gästerna blir helt enkelt mer uppmärksamma på det ekologiska, säger han.
Patrik Värlinder är inte ensam om att se ett ökat intresse. Johan Wendin, butikschef på Ica Kvantum i Gränby, tycker att kunderna i högre utsträckning i dag än för något år sedan frågar efter ekologiska produkter.
– Har vi då inte till exempel en ekologisk olivolja försöker vi ta in det. Vi strävar hela tiden efter att bredda sortimentet eftersom vi märker att det finns en ökad efterfrågan.
Även Ica har ekologiska kampanjer – och märker att det får effekt.
– Två gånger per år lyfter vi det ekologiska sortimentet både i marknadsföringen och genom att lyfta fram det i butiken. Under en sådan kampanj märks det en klar skillnad i försäljningen.
Under de senaste åren har försäljningen av ekologiska produkter ökat rejält, rekordåret 2008 med hela 48 procent. Men 2012 planade den utvecklingen ut. 2013 tycks det ha vänt igen: livsmedelskedjorna Coop och Ica rapporterar att andelen sålda ekologiska produkter ökat hittills i år. Om inget oväntat händer kommer försäljningen i år för första gången överskrida än tio miljarder, enligt Cecilia Ryegård, oberoende analytiker på Ekoweb som bevakar den ekologiska marknaden. Och det är just den ökade satsningen på marknadsföring av ekologiska produkter som är en stor orsak till försäljningsökningen, säger hon.
– Tidigare har man varit ganska passiv vad gäller marknadsföring, men nu satsar både livsmedelskedjorna och tillverkare som Arla betydligt mer på det. Och man måste synas för att finnas.
Men också de matskandaler som kommit den senaste tiden, bland annat hästköttsskandalen i början av 2013, påverkar konsumenterna.
– Fler människor inser att man inte kan lita på vad som finns i produkterna, utan känner att de måste göra mer medvetna val, säger Cecilia Ryegård.
Men den ekologiska marknaden är fortfarande liten: 2012 stod ekologiska varor för fyra procent av all livsmedelsförsäljning i Sverige. Prognosen är att den ökar till åtta procent år 2020. En stor del av den ekologiska konsumtionen står dessutom inte vi privatpersoner för, utan den offentliga sektorn vars ekologiska inköp låg på 21 procent i snitt förra året. Landstinget i Uppsala län ligger klart över snittet med hela 36,9 procent. Uppsala kommun hamnar däremot under snittet med 16,8 procent.
Cecilia Ryegård tror att den främsta anledningen till att privatkonsumenter köper så pass lite ekologiskt handlar om okunskap.
– Många vet fortfarande inte vet vad ekologiskt egentligen innebär. Och det går ju inte riktigt att se på en vindruva om den innehåller rester av bekämpningsmedel. Skulle man göra det skulle de allra flesta av oss inte köpa den.
Stigande intresse för ekologisk mat
Nu ökar intresset för ekologisk mat igen. Matskandaler och ökad marknadsföring av ekomat gör att försäljningen av ekologiska livsmedel tagit fart i år. Och i Uppsala märker handlarna av en ökad medvetenhet hos kunderna.
Pia Luhtala och Inger Eriksson.
Foto: Annika af Klercker
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!