Stenkastning en dyr smäll

Krossade rutor, inställda turer och inhyrda vakter. Stenkastningen i Uppsala är en dyr historia för bussbolaget.

Polispatrull.

Polispatrull.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkiv

Uppsala2017-09-30 07:00

UNT har den senaste tiden rapporterat om flera fall av stenkastning mot bussar i Uppsala. För två helger sedan blev två bussar utsatta för stenkastning i Gottsunda och senast i tisdags kastades stenar mot tre bussar i Valsätra. Förutom att det kan vara en obehaglig upplevelse för busschaufförer och resenärer visar det sig att en kastad sten kan kosta mycket pengar. Bara hittils i år har stenkastning och annan vandalisering av bussarna kostat bussbolaget Gamla Uppsala Buss, som bedriver busstrafiken i Uppsala, mer än 3,7 miljoner kronor.

– Det blir en massa extra resurser helt i onödan. Det är svårt att säga vart pengarna skulle gå annars, men det är klart att det påverkar biljettpriserna i slutändan. Det är ofrånkomligt, säger Tommy Rydbeck, teknisk chef på Gamla Uppsala Buss.

Tommy Rydbeck uppger att rutorna som behöver bytas ut på bussarna kan kosta så mycket som 40 000 kronor - och kostnaderna slutar inte där.

– När sånt här händer åker trafikledaren dit med en ny förare som ska ta bussen ur trafik. Sen kommer en reservförare med en ny buss som ersätter resten av turen. Ibland behöver vi ta in ordningsvakter och till slut blir det väldigt många människor. Även det kostar pengar för oss, säger Tommy Rydbeck.

Även räddningstjänsten har blivit utsatta för stenkastning under hösten. Men enligt Anders Ahlström, brandchef på Uppsala Brandförsvar, har det inte inneburit några större skador eller kostnader.

–Vi har varit förskonade från värre skador och det rör sig om försvinnande små kostnader. Det finns en händelse från förra året då det blev en rejäl bula på en av bilarna, men då blir det en försäkringsfråga. Sen tycker jag att det är förkastligt att någon kastar sten på mina medarbetare när de kommer för att hjälpa till, säger Anders Ahlström.

För UL:s del är det vandalisering och skadegörelse av dem väderskydd som finns vid bland annat busshållplatser som skapar det största hålet i plånboken. Beroende på hur många rutor som behöver bytas kostar ett väderskydd mellan 1 500 kronor och 9 000 kronor. För 2017 ligger kostnaden för att reparera väderskydden på ungefär 350 000 kronor, uppger Sture Jansson, presschef på UL.

– Det känns extra dyrt eftersom det är en helt onödig kostnad som inte gör någon som helst nytta för invånarna i länet. Det är pengar som skulle kunna användas på ett så mycket bättre sätt.

Vad är det som kostar?

Den 18 september blev buss 425 utsatt för stenkastning med olika kostnader till följd.

En krossad ruta behövde repareras: 25 000 kronor.

Bussen togs ur trafik och blev stillastående i 1,5 dygn: 3 000 kronor.

En extrabuss ersatte delar av rutten tills en ny buss fanns på plats: 800 kronor.

Väktarjour till platsen: 300 kronor.

Dessutom tillkommer kringkostnader för verkstadsplats, extra arbete för trafikledare och samtal med föraren.

Enligt Gamla Uppsala Buss kan händelser likt denna påverka möjligheten till att rekrytera nya bussförare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!