Stenhård kamp om kunderna
Uppsalas ligger mitt i en region där kampen om kunderna blir stenhård de närmaste åren. Konkurrensen för Uppsalas del kommer framför allt från norra Stockholmsområdet, Västerås och Gävle. Och Handelns utredningsinstitut (HUI) är inte övertygade om att Uppsala behöver ytterligare ett stort köpcentrum.
Stockholmsområdet kommer att få ytterligare 900 000 kvadratmeter butiksyta de kommande åren. De största enskilda köpcentret är Mall of Scandinavia som ska byggas i Solna, och även för Arlandastad och Täby centrum finns stora utbyggnadsplaner. I Västerås kommer handelsplatsen Erikslund att ha nästan dubbelt så stor butiksyta som Gränby 2012. Även det andra stora köpcentret Hälla beräknas växa. Gävle har köpcentren Valbo och Hemlingby med expansiva planer.
Bedömare varnar för att många köpcentra i landet kommer att gå på knäna vid den annalkande lågkonjunkturen och de mest pessismistiska säger att det råder överetablering inom alla branscher.
Meta Troell vid Svensk Handel tror dock att Uppsala kommer att stå sig väl i konkurrensen.
- Uppsala är en centralort i Uppland med ett stort upptagningsområde. Många butiker på de mindre orterna tvingas slå igen och mycket av den handeln hamnar i Uppsala. Här finns också en positiv befolkningsutveckling, säger hon
- För dem som vill klara sig är viktigt med nya koncept. Egentligen är det inte så stor skillnad på utbudet. I stället blir kundservicen, miljön och hur varan fömedlas allt viktigare. Det är jag helt övertygad om.
Handelns Utredningsinstitut, HUI, har gjort en utredning åt Uppsala kommun om Fullerö Parks förutsättningar och är mer skeptisk till projektet.
- Vi håller inte riktigt med om att Uppsala ligger lågt i handelsindex och därför har en stor potential att växa när det gäller handeln, säger Fredrik Kolterjahn, analytiker på HUI.
- Uppsala kommun tycker att indexet kan höjas för att man jämför sig med andra liknande kommuner som till expempel Västerås. Men det tycker inte vi att man kan göra. Uppsala kan inte räkna med att få ett lika högt handelsindex som Västerås. De båda kommunerna har helt olika förutsättningar. Västerås är inte alls lika konkurrensutsatt, utan har ett mycket större omland att hämta konsumenter ifrån än Uppsala som har konkurrens både från Stockholmsområdet, Gävle, som är en mycket expansiv handelsort, och Västerås, säger Fredrik Kolterjahn.
Han tror att Uppsala kan öka sitt handelsindex men att man måste lägga sig på en realistisk nivå.
- Uppsalas handelsindex 2007 är 110. Om fyra-fem år kan det ligga på 120.
Utredningen HUI gjorde åt Uppsala kommun pekade på två väsentliga förutsättningar enligt Fredrik Kolterjahn.
- Eftersom handeln i omlandet är väldigt expansiv så kan man inte räkna med ett så stort inflöde av konsumenter till Fullerö Park. Vi är även skeptiska till projektet givet den övriga handeln i Uppsala. Här finns reda fyra stora handelsplatser, Gränby, Boländerna, Stenhagen och city. Det vore inte bra, anser vi, att splittra upp handeln i ytterligare i en stor handelsplats.
Men Fullerö ska ju locka med något de andra inte har, en upplevelse- och nöjespark och dessutom en sporthall?
- Det är ju mycket svårt att spå hur en nöjespark kommer att slå, men vi har räknat även på det där. Om nöjesparken ska locka till sig besökare så att handeln i butikerna i Fullerö ska kunna leva på det, måste nöjesparken dra minst en miljon besökare om året - det är lika mycket som Gröna Lund och Liseberg. Det kanske inte är omöjligt men kommer att bli mycket svårt, säger Fredrik Kolterjahn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!