Stenhagenlärare skeptiska till konsult
Uppsala kommun vill utreda vad lärare på Stenhagenskolan gör när de inte befinner sig i skolans lokaler. Lärare vid skolan har reagerat mot utredningen som anses ifrågasätta deras förtroendearbetstid.
- Det känns inte som att utredningen blir vad jag trodde att den skulle bli. Våra medlemmar är upprörda, säger Hans Eric Lindahl från Lärarnas riksförbund.
Undersökningen går, enligt Lärarnas riksförbund, ut på att ifrågasätta hur lärarna förvaltar sin arbetstid. Lärarna ska bland annat redovisa hur de använder sin förtroendearbetstid. Förbundet ställer sig skeptiskt till den konsult som anlitats för att leda utredningen.
- Den här personen verkar ha förutfattade meningar om vad lärare håller på med. Underlaget bygger på personliga åsikter.
Hans Eric Lindahl träffade på fredagen Agneta Eriksson, rektor för Stenhagenskolan som tillsammans med Gottsundaskolan ska granskas i utredningen. Även områdeschefen Åsa Wiberg kommer att uppvaktas av facket.
Hans Eric Lindahl säger att lärarnas förtroendearbetstid är ifrågasatt på nationell nivå. Under pågående förhandlingar har arbetsgivarsidan aviserat att man vill utöka kontrollen över lärarnas arbetsuppgifter.
- Förtroendearbetstiden är inget som vi är beredda att förhandla bort.
Områdeschefen Åsa Wiberg säger att Stenhagenskolan och Gottsundaskolan är två skolor med ekonomiska problem.
- De har fått mer pengar än andra. Vi har på olika sätt försökt utreda vad det beror på.
Hans Eric Lindahl anser att det finns naturliga förklaringar till att skolorna kräver mer resurser.
- De finns i ett område med en extra hög andel invandrarelever och elever med trassliga hemförhållanden.
Enligt Åsa Wiberg är det inte bara lärarkåren som ska granskas av konsulten.
- Alla som jobbar på skolan kommer att genomlysas på olika sätt. Vi tycker att det är intressant att se om resurser går att använda på ett annat sätt.
Lärarnas riksförbund har än så länge bara tagit emot reaktioner från lärare på Stenhagenskolan.
Fakta:
Lärare har dels en arbetstid som rektorn kan bestämma över, dels ett antal timmar som utgör förtroendearbetstid. Om läraren väljer att arbeta enbart under ett pågående läsår blir det i genomsnitt 35 timmars veckoarbetstid som rektorn styr över. Dessutom tillkommer förtroendearbetstiden, i snitt tio timmar i veckan, som läraren flexibelt kan använda till kontakter med föräldrar, rätta prov och fortbilda sig.
Lärare har dels en arbetstid som rektorn kan bestämma över, dels ett antal timmar som utgör förtroendearbetstid. Om läraren väljer att arbeta enbart under ett pågående läsår blir det i genomsnitt 35 timmars veckoarbetstid som rektorn styr över. Dessutom tillkommer förtroendearbetstiden, i snitt tio timmar i veckan, som läraren flexibelt kan använda till kontakter med föräldrar, rätta prov och fortbilda sig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!