Stefan från Eriksberg - världskänd brottsling

En mystisk bilkrasch med en Ferraro Enzo blev inledningen till en polisutredning som överraskat till och med den härdade Los Angelespolisen. Under måndagen ställs bilens förmodade förare, före detta ledaren för Uppsalamaffian, Stefan Eriksson inför amerikansk domstol.

21 februari kraschade Stefan Eriksson sin Ferrari Enzo. Bilens motor syns i förgrunden, den röda bilen på andra sidan vägbanan.

21 februari kraschade Stefan Eriksson sin Ferrari Enzo. Bilens motor syns i förgrunden, den röda bilen på andra sidan vägbanan.

Foto: Al Seib/AP

Uppsala2006-05-14 00:03
Han har blivit vårens "snackis" på amerikanska västkusten. I medierna har denna famösa bilkrasch och dess följder omskrivits och debatterats. Digniteten i historien avspeglas i namnet fallet fått i spalterna: Enzogate, anspelande på andra stora skandaler i USA.
- Vi hade aldrig hört talas om Stefan Eriksson före bilkraschen, säger Richard Winton som är polisreporter på Los Angeles Times och som skrivit merparten av de hittills 18 artiklarna i tidningen om utredningen.

Bilkrasch i Februari
Det började med att en bilkrasch med en exklusiv röd Ferrari Enzo — ett av 400 exemplar som tillverkats — rapporterades från Pacific Coast Highway 21 februari, strax efter 06.00 på morgonen lokal tid.
Den hade krockat med en telefonstolpe i en hastighet av 260 km/tim och delats i två delar, jäms med förarsätet. Bilens värde uppskattas till mer än en miljon dollar. Amerikanska medier vädrade morgonluft. Vem av alla kändisarna i det närbelägna Malibu kunde tänkas ha suttit bakom ratten?
— Det var Dietrich som körde och han har sprungit i väg, förklarade den man med sprucken läpp som polisen fann på platsen.
Han legitimerade sig själv som medlem i en antiterroristenhet i en privat polisstyrka. Dessutom visade det sig att han hade alkohol i kroppen, 0,9 promille (rattfyllerigränsen i Kalifornien är 0,8 promille, i Sverige är man rattfull vid 0,2 promille). Efter en stund dök det upp två andra män på olycksplatsen som visade brickor på att de kom från Homeland Security, den speciella säkerhetspolis som president George Bush inrättade efter 11 septemberattentaten. De ställde frågor till mannen under en lång stund och försvann igen. Ingen har hört något av dem sedan dess.

Svensk affärsman
Den misstänkt rattfulle föraren visade sig vara en svensk affärsman, Bo Stefan Eriksson, 44 år, med ett företag i Storbritannien under avveckling, Gizmondo.
Vid bilvraket hittades ett ammunitionsmagasin till ett automatvapen. Polisen misstänkte att det kunde finnas ett samband med olyckan. Det finns också vittnesuppgifter om en Mercedes-Benz som tävlat med Ferrarin denna olycksmorgon.
Polisutredningen om kraschen växte. Den ena bisarra förvecklingen efter den andra drogs fram i ljuset.
Det visade sig att en brittisk bank hade anmält Ferrari Enzon stulen. En Mercedes McLaren hade beslagtagits av polis några dagar tidigare, då en trafikpolis fattat misstankar över bilens brittiska registreringsskyltar och bett att få kolla förarens körkort. Hon, Stefan Erikssons sambo, hade inget. Även den hade en brittisk bank anmält stulen, liksom en tredje bil, ännu en Ferrari Enzo, fast svart.
Stefan Eriksson har ett slags leasingavtal i förhållande till bankerna när det gällde alla tre bilarna, men det är lite oklart om han har tillåtelse att lämna England med dem. I alla händelser hade han slutat betala för dem i och med Gizmondokonkursen.

Huvudbry för polisen
Amerikanska tullpolisen är brydd över hur Stefan Eriksson kunde få in tre stulna lyxbilar i landet. Till dem uppgav han att han skulle sälja dem till tre anställda. Vid en senare koll visade det sig att de tre bilköparna ha samma adress som Stefan Eriksson i Bel Air.
Den svarta Ferrari Enzon kunde polisen beslagta vid en husrannsakan 7 april i Stefan Erikssons bostad. Vid samma husrannsakan hittade man förutom tolv handeldvapen också ett som tillhörde en vicesheriff. Det är oklart hur den hade hamnat där. Stefan Eriksson greps och hans förflutna började kollas.
Immigrationsmyndigheten började få upp ögonen för Stefan Eriksson. Hur hade en dömd brottsling kunnat ta sig in i landet? Skulle han lämna Mens Central Jail i centrala Los Angeles skulle de omedelbart ta in honom för förhör.
— Det verkar som att det bara fortsätter, historien får hela tiden nya vändningar, säger Richard Winton, reporter på Los Angeles Times.

Hemmålade polisbilar
Den privata polisstyrka som Stefan Eriksson sade sig tillhöra visade sig vara knuten till en mystisk ideell organisation som transporterar handikappade och äldre, San Gabriel Valley Transit Authority. Vid en polisrazzia som gjordes på företaget så sent som i tisdags fann man 20 polisbrickor och två hemmålade polisbilar med påklistrade så kallade saftblandare på taket, samt en mängd vapen. Dess VD, Yousuf Maiwandi greps.
En av Stefan Erikssons kompanjoner från Gizmondo, svensken Carl Freer, greps i sitt hus i Bel Air för att falskeligen uppgett att han varit polis vid ett vapenköp. Förutom att han sade sig tillhöra polisstyrkan vid redan nämnda och misstänkta transportföretaget får inga utländska medborgare handla vapen i USA, än mindre dömda personer.
Är det verkligen lagligt att starta en privat polisstyrka i Kalifornien?
- Jag har faktiskt ingen aning, säger polisreportern Richard Winton till UNT.
- Och vad skulle de använda den polisen till? Men det hör väl till de saker som ska utredas rättsligt.

Kan få 14 år
Under måndagen ska Stefan Erikssons fall upp i amerikansk domstol. Han kan dömas till 14 år för förskingring, stöld, rattfylleri och olaga vapeninnehav. Dessutom är han åtalad för en smitningsolycka i januari.
— Jag har stått alldeles nära både Stefan Eriksson och hans advokater på Los Angeles polisstation, men har inte fått prata med dem inför rättegången. Så är reglerna här, berättar Richard Winton.
Stefan Eriksson hade änglavakt vid en spektakulär bilkrasch och runt honom växer kulten. Tidningskrönikörer har döpt om honom till Fat Steve, en anglifiering av hans svenska öknamn. I tidningen Hollywood Reporter efterlyser man ett filmmanus om hans bravader och webbsajter ägnas åt hans förehavanden, främst själva bilkraschen.
Stefan Erikssons blod har säkrats via DNA på krockkudden på Ferrari Enzons förarplats men den mystiska Dietrich har fortfarande inte hittats.
— Vi får sätta mina Scooby-Doo-detektiver på att söka efter honom, skojar en av poliserna, sheriff Sgt Brooks i Los Angeles Times.

Läs mer om Stefan Eriksson och hans förflutna i söndagens UNT.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!