Statistiskt säkrare att köra MC

Antalet motorcyklar i trafiken har nästan fördubblats sedan år 2000. Det har lett till fler dödsolyckor, men risken för motorcykelförare att dödas i trafiken har minskat totalt sett.

Uppsala2009-05-10 09:00
De senaste tio åren har det blivit alltmer populärt att åka motorcykel. I fjol var det nästan 297 000 motorcyklar ute i trafiken jämfört med drygt 167 000 vid sekelskiftet. Det innebär att många fler tillsammans kör en totalt mycket längre sträcka.
- Tittar man på hur körsträckan har ökat syns det att risken för att omkomma faktiskt har minskat lite grann, säger Magnus Lindholm, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket.

Men motorcyklister löper trots allt upp till tjugo gånger större risk än bilister att dödas i trafiken.
- Många tror att det är korsande olyckor i konflikt med bil som är vanligast bland dödsolyckorna, men det är inget mot antalet singelolyckor, säger Magnus Lindholm.
Enligt Vägverkets preliminära statistik är det de äldre förarna som är mest utsatta. Motorcykelförare i åldrarna 35 till 44 år hade tre gånger högre dödlighet 2008 jämfört med år 2000.
- Det har blivit mer populärt att åka motorcykel, men de som åker blir äldre och äldre. Jag tror att det beror på att de yngre inte har råd att köpa sporthojar. Dessutom är det väldigt dyrt med försäkring om man är ung, säger Magnus Lindholm.

Hälften av alla dödsolyckor sker med så kallade sporthojar, det vill säga motorcyklar med många hästkrafter som påminner om tävlingsmotorcyklar. Enligt olycksstatistiken är det också sporthojsförarna som oftast kört för fort. Uppemot 70 procent av de som bedömdes köra mycket över gällande hastighetsgräns förra året var sporthojsförare. Men det är inte bara hastigheten som utgör en fara för motorcyklisterna.
- Problemet med motorcyklar är att de inte kan dra nytta av de säkerhetsåtgärder som bilarna kan. Vajerräcken är till exempel inte bra för motorcyklister, men för bilar, säger Magnus Lindholm.

Vägverket samarbetar sedan ett par år med SMC, Sveriges Motorcyklister, med att förbättra vägförhållandena även för motorcykelförarna.
- Går du omkull i ett vajerräcke är det som att åka in i en osthyvel, men det värsta för oss lösgruset på vägarna. I Vägverkets nollvision säger man att ingen ska dö i trafiken, men man glömde motorcyklisterna, säger Anders Johansson som är ordförande för SMC i Uppsala.
I samarbetet med Vägverket försöker SMC nu få igenom en kompletterad version av nollvisionen där även motorcyklister ingår.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om