Staten höjer priset på Ärnafältet
Försvaret höjer priset för marken vid Ärna flygplats i Uppsala. Kommunen kan komma att tvingas betala upp emot 18 miljoner kronor för att säkra området för civilt flyg.
Marken blir dyrare än de tänkt. - Men det klarar vi, säger Mattias Sjölund.
Foto: Hans E Ericsson (arkivbild)
När bolaget tidigare i år diskuterade priset med Fortifikationsverket erbjöds de först att köpa för tre kronor per kvadratmeter, därefter sju, sedan 60.
Enligt försäljningschef Ken Ejderhamn ligger priset i det "häradet". Mer vill han inte yppa.
- Vi har krav på oss att agera affärsmässigt med statens pengar och har gjort en opartisk värdering av marken. Vi har kommit överens muntligt med kommunen och skickat över ett avtalsförslag. Men förhandlingarna är inte avslutade ännu, säger han.
Ken Ejderhamn hävdar att utvärderingen visar att det pris verket vill ha ut är marknadsmässig.
- Det handlar om det värde marken förväntas få om det blir en etablering av civil flygtrafik vid Ärna och det är förutsättningen för att försäljningen till kommunen över huvud taget ska bli av, säger han.
Uppsala kommuns markchef, Anders Carlgren, vill inte diskutera markpriset så länge förhandlingar pågår. Han uppger dock att det pris som kommunen betalade för industrimarken vid det nya industriområdet Fyrislund intill nya E 4 för tre år sedan ligger betydligt lägre, 25-30 kronor per kvadratmeter.
- Men det finns privata aktörer som betalat 60-70 kronor per kvadrat för mark i sämre lägen, säger han.
Uppsala Air som ska köpa marken av kommunen, är dock beredd att betala vad det kostar.
- Det blir ett antal miljoner mer än vi hade räknat med, men vi har förutsättningar att leva med det. Ett alternativ är att vi inte köper hela området utan bara den del som vi absolut behöver. Men frågan är inte färdigförhandlad ännu, säger bolagets vd Mattias Sjölund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!