Artikeln i UNT om att drygt 300 alléträd behöver flyttas inför bygget av spårvägen har väckt starka reaktioner. "Protestera! Bli trädkramare" och "Så otroligt sorgligt. På hösten är bokarna de finaste i Uppsala" är ett par av kommentarerna på UNT:s Facebooksida i anslutning till artikeln.
Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, tycker att de starka känslorna kring träden är sunda.
– Träd är något av det mest långsiktiga vi gör i stadsplaneringen. Det gäller verkligen att vi kan visa att vi bygger en grönare stad än den vi har fått i arv. Spårvägen kommer att tillföra grönska i staden genom gröna spår i stället för asfalt och dubbla trädrader, säger han.
Det kommer att dröja 30–40 år innan de nya träden vuxit upp. Hur ser du på det?
– Man kan välja lite större träd när man planterar. Det är också viktigt att man väljer olika trädsorter så att de inte blir utslagna av någon trädsjuka. Det ser också lite olika ut längs alléerna i dag. En del av träden är rätt illa däran, medan andra är stora och fina. Man får också ha förståelse för att det kan bli stökigare under en byggperiod.
Han menar att förutsättningarna för att få fina träd kommer att vara bättre när man skapar nya alléer.
– Många av träden i stadsmiljön har dåliga förutsättningar. De träd som står i mitten av Dag Hammarskjölds väg har riktigt usla levnadsförhållanden i dag. Där kan vi nu göra ordentliga växtbäddar, säger Erik Pellling.
Therez Almerfors (M) är en av politikerna som gett sig in i diskussionen.
– Vi ställer oss inte bakom spårvägen och den här trädfällningen behövs inte, säger hon.
En busslösning med BRT, så kallade superbussar, kräver samma utrymme som en spårväg. Behöver man inte ta ner träden även om man ska köra bussar på egen bana?
– Det finns ingen enighet i kommunen om översiktsplanen. Att då ta ner 333 alléträd innan man nått enighet om hur utvecklingen ska se ut i Uppsala är onödigt, säger hon.
Vägarna med alléer går i områden där bostadsbygge redan pågår, hur ser ert förslag ut?
– Först måste vi landa i hur Uppsala ska utvecklas.
De sträckor som nu är aktuella är de där det är trångt på bussarna redan i dag. Är det inte där som man behöver bygga ut kollektivtrafiken, oavsett vilken sorts fordon det handlar om?
– Det kan man inte landa i givet att man måste först landa hur vi ska utveckla vår stad, säger Therez Almerfors.