Stark obalans i Mälarregionen

Polariseringen inom Stockholm-Mälarregionen innebär att det finns områden med en stark tillväxt och stor efterfrågan på bostäder. Men det finns samtidigt orter i regionen med en betydande folkminskning.

Uppsala2002-05-16 00:01
Det här är förhållanden som tenderar att ytterligare förstärkas. Det resulterar bland annat i fler tomma lägenheter och en större andel äldre människor i de kommuner som är minst integrerade i Mälarregionen.
Trots en minskad sysselsättning har pendlingen till och från Stockholm ökat under 90-talet. Även utanför Stockholm har pendlingen mellan närbelägna orter ökat. Enköping är ett exempel. Befolkningen har ökat trots att antalet förvärvsarbetande och sysselsatta i kommunen minskat under motsvarande period.

Arbetsmarknaderna ökat
Under de senaste decennierna har de lokala arbetsmarknaderna, i synnerhet omkring Uppsala och Stockholm ökat successivt. Efter hand som möjligheterna att resa förbättrats ökar också samspelet mellan Uppsala och Stockholm liksom för flera andra lokala arbetsmarknader i regionen. Under kommande år förväntas en fortsatt ökad integration mellan de lokala arbetsmarknaderna inom regionen.
Strukturomvandlingen i Stockholm-Mälarregionen har kommit långt. De allra flesta arbetar i dag inom tjänstesektorn, men även inom industrin har en omfattande förnyelse ägt rum. Den pågående strukturomvandlingen innebär att särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher växer ytterligare.
Den akademiska världen med högre utbildning och forskning anses mycket viktigt för regionen. Högskolor och forskningsinstitutioner spelar en strategisk roll för näringslivets förnyelse och konkurrenskraft. Incitamenten till samverkan mellan näringsliv och samhälle har ökat.

Fler högutbildade
Under 90-talet ökade andelen högutbildade i regionen. Antalet människor med minst treårig högskoleutbildning steg från 15 till 20 procent. I Sverige som helhet var motsvarande siffra 16 procent. Skillnaden är emellertid stor mellan länen i Mälardalen.
I Uppsala och Stockholm hade 23 procent en treårig högskoleutbildning för två år sedan, i de tre övriga länen var motsvarande siffra 11—13 procent.
I rapporten betonas betydelsen av fortsatta satsningar på infrastrukturen. Kollektivtrafiken och taxesystemet anses vara helt avgörande för samspelet inom regionen. Kollektivtrafiken i Stockholms län subventioneras betydligt mer än
i övriga Mälardalen. Något som innebär konkurrensnackdelar gentemot Stockholm.

Orter knyts samman
En avståndsbaserad taxa anses öka förutsättningarna för pendling inom regionen.
I rapporten flaggar man dels för satsningar som knyter samman Stockholm med övriga delar av regionen och dels satsningar på vägar och järnväg som knyter samman orter i regionen och övriga landet. Det anses exempelvis viktigt att stråken på bägge sidor om Mälaren mellan Örebro och Stockholm byggs ut med dubbelspårig järnväg och motorväg.
Rapporten över tendenser i Mälarregionen har sammanställts av en konsultfirma och presenteras vid Mälardalsrådets Mälarting i Västerås under veckan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!