Varje år dödas mellan 70-110 personer i det svenska järnvägssystemet, cirka 70 procent av dödsfallen utgörs av konstaterade självmord. 2010 beslutade Trafikverket om ett halveringsmål för antalet omkomna på järnvägen, ett led i det förebyggande arbetet är att sätta upp stängsel längst med olycksdrabbade järnvägssträckor.
– Vi har ett ansvar att minska antalet döda på järnvägen och då har vi sett stängsling som en effektiv åtgärd, säger Britt Lisra, trafiksäkerhetsstrateg på Trafikverket.
Efter att samtliga personpåkörningar med dödlig utgång under perioden 2002-2014 analyserats, har Trafikverket identifierat särskilt olycks- och självmordsdrabbade stationer och delsträckor.
– I Uppsala har stängsel därför monterats längst med delsträckan Ekeby-Säby, i höjd med Sävja/Bergsbrunna, och på de sträckor där stängsel saknats längst med Vattholmavägen vid Bärbyleden. Det arbetet blir klart nu i dagarna.
Stängslingen syftar alltså till att göra spårområdet mindre tillgängligt för allmänheten, utöver stängsel använder man sig även av bullerplank, diken, branta slänter och svårforcerad terräng. Dessutom genomför Trafikverket försöksverksamhet med kameraövervakning för att förhindra olyckor på andra håll i landet, men några sådana planer finns inte i Uppsala i dagsläget.