Efter att personer i Facebookgruppen UNT Pendlingskollen uppmärksammat att vissa tågvagnar stängts på grund av den höga värmen kontaktade tidningen järnvägsföretaget. Enligt läsare har det varit extremt höga temperaturer i vissa vagnar, över 40 grader. SJ bekräftar att man har valt att stänga vagnar när dess luftkonditionering har slutat fungera.
– Jag känner till att vi har stängt vagnar på vissa X40-tåg (tvåvåningståg, reds. amn.) i sådana situationer, säger Stephan Ray, presskommunikatör på SJ.
Anledningen är bland annat att tågen har en stor mängd fönster, vilket bidrar ytterligare till värmen i vagnarna.
– Det kan bli väldigt varmt och vi vill inte låta resenärer åka i den temperaturen. Det är på grund av komfort. Och skulle tågen bli stående är det inte bra alls. Då håller vi vagnarna avstängda, säger han.
Hur varmt kan det bli?
– Jag har inte uppgifter om det. Med tanke på att vagnarna har stora fönster kan värmen säkert dra iväg. Det går nog inte att jämföra med en bil, men det kan bli obehagligt att vistas i vagnen, säger Stephan Ray.
Att vagnarnas luftkonditionering slutar fungera är ovanligt, uppger han, men SJ arbetar kontinuerligt med att reparera och underhålla tågen. För tillfället är det dock fordonsbrist den typen av tåg på sträckan Stockholm–Uppsala, eftersom flera av tågen lånas ut som regionaltåg till Göteborg. I stället för motorvagnar, vilket X40-tågen har, kompenserar man med att sätta in lok- och vagntåg på sträckan.
– Sådana tåg har fördelen att de är flexibla eftersom vi kan koppla på fler vagnar – vilket förlänger tågen, säger Stephan Ray.