På torsdagen öppnar hemelektronikföretaget Netonnet en ny lagershop i södra Fyrislund. Samtidigt påbörjas andra etappen i byggandet av Stenhagen centrum. När handelsplatsen i Stenhagen står klar till sommaren, hoppas företagarna locka både stadsbor och landsortsbor.
Uppsalaborna är bland de sämsta i landet på att handla i sin hemstad. Precis som landsortsborna åker de hellre till Stockholm och Gävle när det är dags att shoppa loss.
AnnaCarin Hultberg på Svensk handel i Uppsala, räcker detta för att få Uppsalaborna att handla på hemmaplan?
– Nej, Uppsala har ett dåligt handelsindex och för att det ska ändras måste handeln i stadskärnan bli starkare. Ett exempel är arbetet som pågår nu med utvecklingen av Dragarbrunnsgatan. Både kommunen och fastighetsägare får förfrågningar från stora aktörer som vill in i Uppsala med det är ju brist på lokaler.
Hur påverkas cityhandeln av handelsplatserna utanför stan?
– De kompletterar varandra. I Boländerna och Stenhagen är det mer volymhandel där man måste ha bil för att handla. Och Gränby centrum klarar sig eftersom vi handlar efter livsstil. En barnfamilj med bil åker inte in till stan för att leta parkering och springa runt. Men när barnen blivit större återvänder de till stan där de handlade innan de skaffade familj.
När tror du att det vänder?
– Det lär nog dröja några år men det känns ändå väldigt bra i Uppsala. Vi har haft en stabilare ekonomi än många andra städer under lågkonjunkturen och det känns att många tror på Uppsalas framtid. Det planeras för fler gallerior vilket gör att gamla gallerior måste uppdatera sig för att hänga med. Det är ett ständigt krig.