Stadsbussarna skadas av dåliga gator

Uppsalas gator har blivit så dåliga att stadsbussarna börjar ta skada.— Föräkringspremierna för bussarna har ökat på grund av skadorna, berättar gatudirektör Lennart Kunni.För att lindra problemet satsar gatukontoret på att reparera bussgator.

Uppsala2004-09-17 00:00
Som UNT tidigare berättat har anslagen för reparationer av gator i år halverats, från åtta till fyra miljoner kronor. Det verkar nu ge effekter.
— Skadorna på våra bussar har helt klart ökat. Bland annat motorfästen, ljuddämpare och dörrar skadas, uppger Tage Wiippola, teknisk chef vid Gamla Uppsala Buss.
— Om gatorna var bättre skulle vi säkert kunna minska våra kostnader för reparationer med en miljon kronor om året.
Vid en del hållplatser har gatorna satt sig och när bussarna "niger", det vill säga sänker entrén för passagerarna, händer det att dörrarna fastnar i trottoarkanten och blir illa tilltygade.

Ingen "skakbana"
För att få ner skador och försäkringskostnader har gatukontoret beslutat att öka underhållet vid några av Uppsalas bussgator.
— Att resa med buss i Uppsala ska inte vara som att åka på en skakbana, framhåller gatudirektör Lennart Kunni.
De bussgator som fräschas upp är Fålhagsleden, Stålgatan, Granebergsvägen, Ringgatan och Kungsängsleden. Det rör sig inte om lagning av enstaka hål utan hela avsnitt av gatorna får ny beläggning.
— Det har blivit en fantastisk förbättring. Innan gatan lagades höll vårt hus nästan på att skaka sönder, säger Anders G. Jonsson, vd för Regal Components AB med kontor vid Stålgatan.

Cykelbana
För att minimera kostnaderna förstärks i vissa fall bara det ena av gatans körfält medan det andra görs om till cykelbana. Så är fallet vid Fålhagsleden och Råbyvägen.
Årets totala anslag för gatuunderhåll har inte utökats och följden blir att lagningar på andra platser, till exempel mindre trafikerade gator, skjuts på framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om