På Zellout i Uppsala har man den senaste månaden fått två stora kontrakt. I december vann man kontrakt med Upplands Lokaltrafik i konkurrens med 70 andra kommunikationsbyråer i hela landet. I måndags stod det klart att man som en av två reklambyråer får teckna ramavtal med Västerås stads energibolag Mälarenergi. Avtalet är totalt värt cirka 1,5 miljon kronor per år och Zellout konkurrerade med elva andra byråer.
– Vi har märkt en skillnad i konjunkturen, men vi har en bred kundbas med många små kunder och är inte beroende av en enda stor kund. Det kan ha bidragit till att vi inte sett någon stor nedgång. Dessutom har ju inte Uppsala drabbats särskilt hårt av lågkonjunkturen, säger Tommy Lindgren, vd för Zellout.
– Vår bransch gynnas av att konkurrensen ökar i Uppsala. Det blir viktigare att stärka sitt varumärke när det finns fler aktörer på marknaden, säger Mats Dafnäs, varumärkesstrateg på Zellout.
Avtalet med Mälarenergi är på ett sätt tidstypiskt. Energibolaget har tidigare fokuserat på Västerås, men nu vill man ta upp kampen om elkunder med Fortum, Eon och Vattenfall i hela Mälardalen. Konkurrensen om kunderna ökar, och därmed också behovet av kommunikation. För att kunna sälja in sitt varumärke till bland andra Uppsalaborna tar man hjälp av Zellout samt ytterligare en reklambyrå i Västerås.
– För att få en god lönsamhet på elhandelssidan behöver vi fler kunder. Vi har tagit det strategiska beslutet att vara ett energibolag för hela Mälardalen, i stället för bara i Västerås, säger Ove Fredriksson, marknadsstrateg på Mälarenergi.
– Jag tror att man kommer att börja tänka mer i regioner än i städer. Vi ser flera exempel på det, säger Tommy Lindgren.
En trend är att rikstäckande företag satsar lokalt i Uppsala, vilket innebär att de helt lokala företagen får konkurrens från företag med ekonomiska muskler.
– För att klara sig i den konkurrensen blir det allt viktigare att bygga upp sitt varumärke, säger Mats Dafnäs.
På reklambyrån Wjos i Uppsala har man inte heller märkt några drastiska intäktsförändringar av vare sig lågkonjunkturen eller återhämtningen.
– Uppsala ser annorlunda ut än resten av landet, på gott och på ont. Det har varit en ganska lugn seglats, säger Rickard Wiedstam, copywriter på Wjos.
Köpkraften har inte varit mindre i Uppsala men försiktigheten ökade. Aktiviteten på marknaden minskade dock inte.
– Jag tror att det har att göra med professionaliseringen av branschen. Numera finns det mer kunskap om vikten av kommunikation och varumärkesuppbyggande i ledningsgrupper i företagen. Man vet att man inte kan sluta annonsera i en lågkonjunktur, för då befinner man sig hopplöst efter när konjunkturen vänder uppåt, säger Rickard Wiedstam, copywriter på Wjos.
Stabilt för Uppsalas reklambyråer
Återhämtningen i ekonomin har lett till ett uppsving för reklambranschen. Men Uppsalas större reklambyråer märker inte av någon stark ökning – vilket beror på att man inte märkte någon större minskning efter finanskrisen.
Från vänster Mats Dafnäs och Tommy Lindgren från Zellout och Ove Fredriksson Mälarenergi.
Foto: Nina Leijonhufvud
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!