S:t Eriks växer ur kostymen

Betongbolaget S:t Eriks satsar på Uppsala, men fabriken i Librobäck har brist på utrymme. Nu har Uppsala kommun gett dem första tjing på 30 000 kvadratmeter mark som gränsar till fabriken.

S:t Eriks försäljningschef 
Janne Claesson.

S:t Eriks försäljningschef Janne Claesson.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2011-07-09 06:59

– Vi har en stabil tillväxtkurva och det börjar bli ont om plats. Just nu är vi lite inmålade i ett hörn, så i nästa expansionsfas måste vi kanske flytta delar av verksamheten längre bort. Och det är inte så bra, säger Janne Claesson, försäljningschef på S:t Erik i Uppsala.

Förutom tillväxten är logistiken ett av de främsta skälen till satsningen. Företagsledningen vill fortsätta satsa på Uppsalafabriken för att kunna ligga närmare sin största marknad – Mälarregionen.
– Att transportera produkter från hela landet är kostsamt och dessutom inte bra ur ett miljöperspektiv, säger Janne Claesson.

Målet är att öka omsättningen, öka produktionen och så småningom även få ut fler produkter på marknaden.
– Det finns tankar på nya produkter, men inget är klart. Men vi kommer att behöva anställa, och vi behöver främst folk till produktionen, säger fabrikschefen Hasan Altay.

I slutet av juni kom kommunens besked att ge S:t Eriks en tidbegränsad option till marken i Librobäck, vilket innebär att de har till maj 2012 på sig att lägga fram sin plan. Nästa steg är att sluta ett slutgiltigt avtal mellan företaget och kommunen innan S:t Eriks kan få tillträde till marken.

VILL ÖKA ANTALET ANSTÄLLDA TILL 2014

Verksamhet: Tillverkar och distribuerar bland annat marksten, markplattor, rör och brunnar av prefabricerad betong. Gjuter även möbler, belysning och andra designade produkter.
Omsättning: Cirka 900 miljoner kronor 2010. Målet är 1,4 miljarder år 2014.
Anställda: 400 personer på tio platser. Huvudkontor i skånska Staffanstorp. Filialen i Uppsala har cirka 120 anställda. Målet är att öka till 170–180 anställda år 2014.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!