– Vi har en stabil tillväxtkurva och det börjar bli ont om plats. Just nu är vi lite inmålade i ett hörn, så i nästa expansionsfas måste vi kanske flytta delar av verksamheten längre bort. Och det är inte så bra, säger Janne Claesson, försäljningschef på S:t Erik i Uppsala.
Förutom tillväxten är logistiken ett av de främsta skälen till satsningen. Företagsledningen vill fortsätta satsa på Uppsalafabriken för att kunna ligga närmare sin största marknad – Mälarregionen.
– Att transportera produkter från hela landet är kostsamt och dessutom inte bra ur ett miljöperspektiv, säger Janne Claesson.
Målet är att öka omsättningen, öka produktionen och så småningom även få ut fler produkter på marknaden.
– Det finns tankar på nya produkter, men inget är klart. Men vi kommer att behöva anställa, och vi behöver främst folk till produktionen, säger fabrikschefen Hasan Altay.
I slutet av juni kom kommunens besked att ge S:t Eriks en tidbegränsad option till marken i Librobäck, vilket innebär att de har till maj 2012 på sig att lägga fram sin plan. Nästa steg är att sluta ett slutgiltigt avtal mellan företaget och kommunen innan S:t Eriks kan få tillträde till marken.