SpÄrtaxi gick inte som pÄ rÀls
Kommer framtidens kollektivtrafik att gÄ som pÄ rÀls trots snöstormar och isiga spÄr? Det tror Jörgen Gustavsson, vd pÄ Vectus som under de senaste tre Ären har utvecklat den sÄ kallade spÄrtaxin. Men att fÄ provÄka banan visar sig bli svÄrare Àn vÀntat.
SpÄrtaxin, Christoffer Ogeus fixar till det tekniksa för att fÄigÄng vagnen
Foto: Rolf Hamilton
Men nÀr vi pÄ torsdagen besöker den 400 meter lÄnga testbanan vid Uppsala biomedicinska centrum i Uppsala gÄr det inte lika smÀrtfritt.
- Stopp, stopp, stopp, stopp. SlÄ av limmarna, ropar Leif à sberg, teknisk konsult, in till kontrollrummet.
"Limmarna" Àr de sÄ kallade linjÀrmotorerna som ligger lÀngs hela spÄret och alstrar ett magnetfÀlt sÄ att vagnarna kan gÄ framÄt. SpÄren slingrar sig tvÄ meter över marken och ser snarare ut att höra hemma bland Äkattraktionerna pÄ Gröna Lund. Och mycket riktigt Àr de gjorda av en nöjesfÀltskonstruktör.
Efter ytterligare nÄgra tester ger konstruktionschefen Svante Lennartsson inifrÄn kontrollrummet klartecken att försöka pÄ nytt.
- Du fÄr slÄ pÄ limmarna, annars blir det svÄrt, sÀger Leif à sberg och börjar putta pÄ vagnen med all sin kroppstyngd. Vagnen rullar i gÄng och accelererar till cirka 30 kilometer i timmen men hundra meter in pÄ banan stannar vagnen igen - "tekniska problem". NÄgot som dock inte har med vÀderleken att göra, försÀkrar projektchef Marianne Ogéus.
- Ni skulle ha kommit i mÄndags i stÀllet, dÄ var det problemfritt, sÀger hon.
Men 30 minuter och flera försök senare fÄr vi helt enkelt lÀmna testbanan med svansen mellan benen.
Systemet har utvecklats med tanke pÄ Skandinaviens bÄde kalla och fuktiga klimat och har enligt vd Jörgen Gustavsson de bÀsta möjligheterna för att klara av snö och is.
- Vi har inga rörliga vÀxlar vilket Àr en stor fördel vid isbildning, och systemet drivs med linjÀrmotorer som innebÀr att vagnen dras fram av motorer. Hjulen Àr alltsÄ inte beroende av spÄren utan kan driva fram trots isbildning. Det Àr ocksÄ lÀttare att bli av med snön pÄ det upphöjda spÄret dÄ det lÀtt kan puttas ner pÄ marken.
Han ser spÄrtaxin som ett pÄlitligt, billigt och miljövÀnligt alternativ till stÀdernas busstrafik men poÀngterar att det inte handlar om att ersÀtta dagens kollektivtrafik utan att den ska fungera som ett komplement.
- Vi fokuserar i första hand pÄ att finnas i stadsmiljö eller i omrÄden dÀr mÄnga mÀnniskor rör sig inom korta avstÄnd. Resans lÀngd kanske bara Àr tre, fyra kilometer och taxin kan ta hand om transporterna frÄn exempelvis sjukhus, flygplatser och jÀrnvÀgsstationer.
Enligt Marianne Ogéus Àr Uppsala en av de kommuner som var intresserade av projektet nÀr nÀringsdepartementet lÀt göra en undersökning 2009. Men vÀnta inte att fÄ Äka spÄrtaxi inom den nÀrmaste tiden. Efter att ett eventuellt kontrakt har skrivits pÄ berÀknar Vectus att det tar cirka tre Är att bygga ut de första etapperna. NÀr det kan bli verklighet Àr i dagslÀget alltsÄ lika osÀkert som bÄde SJ:s och spÄrtaxins avgÄngar.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!