På en gammal fotbollsplan vid Husargatan testar spårtaxiföretaget Vectus oförtrutet nya tekniska lösningar på sina tre vagnar. Företaget har hittills tagit hem en order: En fem kilometer lång bana med dubbelspår i Sydkorea. Om ett par år kan en möjlighet öppna sig även i Uppsala.
– Vi har ju märkt att det har tappat lite fart här. Självklart känns det bra om det nu finns intresse för det vi håller på med, säger Jörgen Gustafsson, teknisk chef på Vectus.
Uppsala kommuns förklaring till att inget har hänt är att landstinget från årsskiftet tog över hela ansvaret för kollektivtrafiken. En ny myndighet för kollektivtrafik bildades. Under tiden lades planerna på spårtaxi på is.
Men nu är en så kallad djupstudie av förutsättningarna för spårtaxi på gång. Enligt kommunalrådet Stefan Hanna (C), som är ansvarig för kollektivtrafiken, är kommunen och Trafikverket med på att satsa 4 miljoner kronor var på utredningen. Landstinget har inte sagt sitt än.
Stefan Hanna menar att det brådskar eftersom det finns EU-pengar att söka. EU kan bidra med 90 procent av kostnaden för studien förutsatt att projektet sedan drivs vidare.
– Om vi inte sätter ned foten snart förlorar vi den chansen, säger Stefan Hanna.
Den väntade studien blir en grundlig historia. Enligt Jenny Kihlberg, strateg för trafik och infrastruktur på kommunledningskontoret, ska den handla om de tekniska förutsättningarna för banan, men också till exempel om vilka krav som ska ställas inom upphandlingen och om hur spårtaxin kan drivas – kanske med solenergi.
Stefan Hanna siktar på beslut om spårtaxin 2015. Debatten om för- och nackdelar lär bli livlig. Idén har redan diskuterats i flera år. Så sent som den 5 juni markerade Miljöpartiets kommunalråd Maria Gardfjell sin position i en debattartikel i UNT, där hon talade sig varm för spårvagnar. Hennes argument är främst att de har större kapacitet än spårtaxi.
Stefan Hanna har bestämt sig för vilken spårsatsning han vill ha.
– Om det blir något de närmaste åren då är det spårtaxi vi talar om, säger han.
Spårvagnar och andra lösningar är för den skull inte ute ur bilden. Det är nämligen inte bara spårtaxi som ska utredas den närmaste tiden. För Uppsala kommun, och framför allt för tätorten, ska kollektivtrafikmyndigheten ansvara för en total genomgång av kollektivtrafiken. Spårtaxi, spårvagn och alla andra möjliga lösningar kan tas upp till granskning. Detta inleds i höst och väntas pågå ett år.