Spårbilsprojekt avancerar

Den gör inte mycket väsen av sig när den susar förbi, den lilla spårbilen på Vectus testbana intill BMC i Uppsala. Men det är också en av poängerna. Tyst och smidigt - och inte så fort ska det gå.

- Spännande att få vara med och utforma framtidens trafiksystem, tycker ingenjören och assisterande projektledaren Yeon-Yoon Choi från Vectus.

- Spännande att få vara med och utforma framtidens trafiksystem, tycker ingenjören och assisterande projektledaren Yeon-Yoon Choi från Vectus.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2007-05-29 12:58
Och just att trimma in gången, accelerationen och inbromsningarna har varit en av projektets viktigaste utmaningar under våren.
På tisdagen var det dags för pressvisning av testkörningarna.
- Det har faktiskt gått väldigt bra så här långt. Det har varit tufft - men spännande och det här hemskt roligt att få vara med och utforma projektet, säger Yeon-Yoon Choi, ingenjör och assisterande projektledare från Vectus.
- Det vi håller på med är att verifiera tekniken, att det är säkert och funktionellt.
- Vi har lärt oss mycket under testerna.

Än så länge saknar vagnen på testbanan kaross. Samtidigt som chassit testas i Uppsala byggs ett färdigt fordon i England, berättare Ulf Larsson som leder projektet med testbanan.
- Målet är att testa samspelet mellan flera fordon under sommaren. Den stora utmaningen för oss är att bevisa att det går att köra tätt.
Banan i korsningen Husargatan-Dag Hammarskjölds väg är 400 meter lång, uppbyggd på pelare. Markarbeten för att snygga upp området - som blir ett framtida showroom - pågår. Inom ett par veckor kommer ett stationshus med stora glasade ytor och ett lustigt utformat tak att stå färdigt. Sen kan samspelet mellan vagn och byggnad testas - också en avgörande punkt.
Det är fascinerande att få se testkörningarna på plats innanför stängslet, fast det egentligen kanske inte är så märkvärdigt ännu: en färd med valfritt tunnelbanetåg rymmer kanske fler tekniska under.

Men spårbilarna, med plats för 4-5 personer, som testas i Uppsala ska alltså köras utan förare. Och i ett utbyggt trafiksystem ska de kunna färdas med bara några sekunders mellanrum:
- Man beställer ett foron till en hållplats, det ska komma inom någon minut, säger Ulf Larsson.
Projektets mål är att bygga ett system som har den lägsta transportkostnaden av alla.
- Och då räknar vi med investeringarna i banan. Det kan man jämföra med busstrafik, som är billigast idag, men där kostnaderna för vägar inte räknas in.
Vectus hoppas på att så småningom hitta offentliga kunder som kör subventionerad kollektivtrafik och så kallade ppp-lösningar, alltså delvis privat finansierade trafiksystem.

Vectus, ägt av sydkoreanska Posco, investerar 100 miljoner i försöken. I Uppsala räknar man med att testkörningarna ska pågå i ett par år till.
Skulle Uppsala kommun fatta beslut om att satsa på ett förarlöst spårsystem så är Vectus intresserade av att bli leverantören.
Miljömässigt är försöken förstås högintressanta.
- Vi kör ju inte på några fossila bränslen, kommenterar Ulf Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!