Spara 10 000 kronor per år
En tvåbarnsfamilj i Uppsala kan spara över 10 000 kronor på ett år om de väljer att handla lågprismatvaror i en större kedja i stället för märkesvaror i en liten kvartersbutik enligt UNT:s prisjämförelse. Men maten har blivit dyrare jämfört med förra årets prisundersökning, det gäller även lågprismaten.
Allra dyrast på märkesvaror är den lilla kvartersbutiken Coop Nära på Ringgatan, tätt följd av Luthagens livs. I båda fallen ligger prissumman för en månads mat för tvåbarnsfamiljen på över 4000 kronor. De båda är också dyrast när det gäller lågprismat.
Kanske är prisjämförelsen mindre rättvis för dessa mindre butiker. Fortfarande gäller att de större butikerna i ytterområdena med lägre lokalhyra och möjlighet till större lager har lägre priser, även om Coop Forum i Boländerna ligger högst bland dem. Både när det gäller märkesmat och lågprismat.
- Kunden väljer inte alltid efter priset. Sortimentet, hur man blir bemött, öppettider och hur nära affären ligger har också betydelse för kunderna när de väljer var de ska handla, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop.
En iakttagelse är att varken Ica:s eller Coops egna märken är några lågprismärken. Priserna för dessa varor ligger på ungefär samma nivå som övriga märkesvaror, ibland är de till och med dyrare.
- Så ska det inte vara. Tanken är att vi ska kunna bestämma lite mer själva om produktionen och administrationen av våra egna varor. De ska ha samma kvalitet men ligga lite lägre i pris. I de här fallen kan jag inte riktigt svara på vad som hänt. Men jag tror att det är viktigt att vi har dessa egna varor där vi kan ha större inflytande över priset just i ekonomiska kristider, säger Magnus Frisk.
- Det är absolut inte strategin med vårt eget märke. Tanken är att om du väljer Icas märke ska du få varor till samma kvalitet som andra märkesvaror men till ett lägre pris. Konsumentpriserna kan jag dock inte kommentera eftersom de sätts av varje enskild handlare. Mitt ansvar är priset från leverantörerna, där vi intensivt arbetar med att hålla nere prisökningar och ta del av råvarusänkningar, säger Petra Axdorff, sortiment- och inköpsdirektör på Ica.
Både Ica och Coop har också många varor på en tredje prisnivå, lågprismat.
- Kraven på matsäkerhet är desamma även på våra lågprisprodukter, men smakupplevelsen kan vara en annan och produkten kan ha ett lägre råvaruinnehåll, säger Petra Axdorff.
Lidl är näst billigast på lågprismaten, men kan å andra sidan inte presentera något fullt märkesvarusortiment, även om det numera finns både svensk och tysk mjölk i butiken.
Även Willy´s har matvaror i tre prisnivåer och de är allra billigast när det gäller märkesvaror. I Ica:s och Coops butiker, både på stormarknader, i de mellanstora och i de mindre butikerna, har varje föreståndare har visst inflytande över priserna och det är tänkt att dessa priser ska matcha den lokala konkurrensen. Men varorna i Willys butiker prissätts centralt. De blir därför de samma i alla kedjans affärer i hela landet.
Camilla Fogelström, kommunikationsansvarig på Willys AB berättar att just priset är de mycket noga med och marknadsför sig med "Sveriges billigaste matkasse".
- Vi gör själva regelbundna prisundersökningar både hos oss själva och marknadens alla livsmedelskedjor. Undersökningen omfattar drygt 800 varor, de som kunderna handlar mest av. Priserna är viktade utifrån konsumtionsmängden av respektive vara för att ge en rättvisande bild av hur matkassen påverkar plånboken. Mjölk köps oftare än maskindiskmedel till exempel och får större betydelse. Utifrån dessa kriterier och marknaden sätter vi priserna, säger hon.
- Eftersom vi handlar med stora volymer, har låga personalomkostnader och hyror kan vi pressa dem. Vi tar helt enkelt inte in varor som inte stödjer vår prissättningsprincip.
En ny sajt har öppnats på nätet, www.matvarupriser.se, där konsumenterna ska kunna jämföra priser i dagligvaruhandeln. Än så länge finns bara mataffärer i Stockholm, Göteborg och Malmö med, men målsättningen är att sajten på sikt ska ge information om matpriser i alla affärer i hela landet.
Så här gjordes matprisundersökningen
UNT har valt ut 60 matvaror bland de som Konsumentverket anser att en tvåbarnsfamilj förbrukar under en månad. Det är samma varor som i undersökningen UNT gjorde i november 2007.
Vi har kontrollerat lägsta pris för varor oavsett kvalitet och ursprung, lågprismat. Vi har också undersökt priset för motsvarande 60 varor av ett visst märke, med bestämt ursprung och klass 1 på frukt och grönt. Har inte någon lågprisartikel funnits i affären har den ersatts med billigaste märkesvara i pristabellen. Men märkesvaror har inte ersatts av lågprisvaror.
Matprisundersökningen gjordes under vecka 47, 19 - 21 november. Priserna är de kilo eller literpris som angivits i affärerna dessa dagar. Hänsyn har inte tagits till rabattkuponger eller medlemsrabatter, däremot till extrapriser.
UNT har valt ut 60 matvaror bland de som Konsumentverket anser att en tvåbarnsfamilj förbrukar under en månad. Det är samma varor som i undersökningen UNT gjorde i november 2007.
Vi har kontrollerat lägsta pris för varor oavsett kvalitet och ursprung, lågprismat. Vi har också undersökt priset för motsvarande 60 varor av ett visst märke, med bestämt ursprung och klass 1 på frukt och grönt. Har inte någon lågprisartikel funnits i affären har den ersatts med billigaste märkesvara i pristabellen. Men märkesvaror har inte ersatts av lågprisvaror.
Matprisundersökningen gjordes under vecka 47, 19 - 21 november. Priserna är de kilo eller literpris som angivits i affärerna dessa dagar. Hänsyn har inte tagits till rabattkuponger eller medlemsrabatter, däremot till extrapriser.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!