Spadtag för snabbare cykling

Snart kan Uppsalas cyklister trampa extra snabbt. På torsdagen togs första spadtaget för Valsätraleden – Uppsalas första snabbcykelled.

Stefan Hanna tar första grävtaget till Uppsalas första snabbcykelled, Valsätraleden.

Stefan Hanna tar första grävtaget till Uppsalas första snabbcykelled, Valsätraleden.

Foto: Emma Eriksson

Uppsala2014-04-24 11:25

Solen sken över Valsätra när Stefan Hanna (C), ordförande i Gatu- och samhällsmiljönämnden, klättrade upp i grävskopan och tog det första spadtaget i marken för det som ska bli Uppsalas första snabbcykelled.

Snabbcykelleden ska stå klar senast i september.

– Uppsala är en cykelkommun och ska fortsätta att vara det. Valsätraleden blir den första snabbcykelleden, det är oerhört stort och positivt för Uppsalas utveckling, säger Stefan Hanna.

– Här ska man cykla fort, och det kommer folk att veta om. Det blir inga såsvägar.

Snabblederna har planerats i ett och ett halvt års tid. De kvicktrampade lederna ska byggas i områden där mycket människor är i rörelse. Totalt ska fyra snabbcykelleder byggas fram till 2018.

Stefan Hanna hoppas att nästa snabbled kan börja byggas inom snar framtid. Om två veckor ska ett förslag om nästa snabbcykelledssträckning finnas redo, som politikerna sedan ska ta ställning till

– Den kommer gå från Stenhagen in till centrum, säger Stefan Hanna.

– Det här är en del av vår cykelstrategi. Vi vill att folk ska välja cykeln eller gå i stället för att ta bilen.

Enligt Louise Bill (M), första vice ordförande i Gatu- och samhällsmiljönämnden, är det svårt att säga hur snabb en snabbcykelled är - jämfört med en traditionell cykelväg.

– Det beror på hur snabbt du cyklar. Alla cyklar i olika takt, säger hon.

Enligt Louise Bill ska även parkeringsplatserna för cyklar bli fler.

– I dag finns 12 500 parkeringsplatser för cyklar i Uppsala. Vi vill att det ska bli fler. Det finns även planer för att bygga cykelgarage med parkering inomhus, säger hon.

Snabbcykelled

Snabbcykelleder innebär cykelstråk som är bredare än vanliga cykelvägar och har allra högst prioritet när det gäller vägens standard, drift och underhåll. Utmed snabbcykellederna kommer kommunen att prioritera:' Bra underlag och ökad framkomlighet' Tydlig målning, skyltning och separering mellan cyklister och fotgängare' Hög prioritering vid vinterväghållning' Hög prioritering vid skötsel' Trygga trafikkorsningar

Källa: Uppsala kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!