Johan Borg har i sin roll som styrelseledamot försökt få kontakt med Uppsala vatten, som ansvarar för sophämtningen, sedan i fredags i förra veckan. Hittills har han inte fått några svar.
– Personen jag pratade med hade ingen information. Sedan ringde jag jouren igen i söndags, men Uppsala vatten hade ingen uppdatering då heller, säger han.
När UNT under måndagen besöker BRF Körvelns soprum i Årsta sträcker sig sopberget nästan upp till taket i det relativt stora soprummet. Enligt flera av de boende i föreningen är sophämtningen rekordstökig.
– Jag har hört från grannar som har bott här i 30–40 år. De säger att det aldrig har varit så här illa, säger Johan Borg.
Och BRF Körveln är långt ifrån det enda flerfamiljshuset i stan vars sophämtning strular. Flera Uppsalabor som UNT pratat med vittnar om överfulla soprum. En av dessa är Christer Karlström, styrelseordförande i BRF Sankt Olof i Fjärdingen.
– Sophämtningen är ju en ganska stor grej. Jag själv tycker att det är väldigt amatörmässigt skött. Det verkar vara totalkaos, säger han.
Christer Karlström förklarar att sophämtningen har krånglat i över en vecka. Han säger också att han kontaktat Uppsala vatten tre eller fyra gånger sedan i onsdags förra veckan. Men sophämtarna fortsätter att blanda och ge.
– Det är fortfarande så att kärlen är ganska fulla. Det har varit jättestökigt, säger han.
Bakgrunden till förseningarna i sophämtningen är mångbottnad, enligt Uppsala vatten. Först och främst började Uppsala vattens samarbete med deras nya entreprenör Returpappercentralen i måndags i förra veckan. Men just när Returpappercentralen skulle ta över sophämtningen drabbades deras administrativa personal av ett stort sjukdomsutbrott.
– Första veckan är också den mest kritiska, för vi hade avsatt tid för att arbeta med den nya entreprenören, säger Elin Hagberg, sektionschef för hushållsavfallssektionen på Uppsala vatten.
Hon förklarar att runt tio personer var hemma sjuka i förra veckan, av en total arbetsstyrka på strax över tio personer. Och sjukdomsutbrottet har skapat ringar på vattnet.
– Hanteringen av framför allt nycklar för hämtningen av förpackningar har blivit drabbad, och det ger följdförseningar eftersom man inte kommer in i soprummen, säger Elin Hagberg.
Borde det inte gå att ordna så att de som hämtar soporna har tillgång till rätt nycklar?
– Det är en enormt stor mängd nycklar som måste hanteras, men också väldigt många soprum.
Enligt Elin Hagberg hämtar Uppsala vatten sopor från totalt 5 394 anläggningar. Det innebär att Uppsala vatten hanterar tusentals nycklar. Och det är denna nyckelhantering som havererat när sjukdomen satte klorna i personalen.
– Det jag kan säga är att det sker förbättringar hela tiden. Vi har satt in fler bilar och kör utanför ordinarie tid. Men det är fortfarande så att vissa inte kommer in i soprummen och inte kan hämta.
Vad ska de som har helt överfulla soprum göra?
– Är det helt katastrof och det ligger avfall överallt så rekommenderar jag dem att kontakta oss. Men det absolut viktigaste är att se till så att vi kan komma in i soprummen.
Många vi har pratat med upplever att kommunikationen från er har varit bristfällig och att det varit svårt att komma i kontakt med er.
– Det är jättetråkigt om de har upplevt det. Det har varit hårt tryck på vår kundservice och långa väntetider, men vi försöker verkligen komma till rätta med det här så fort som möjligt, säger Elin Hagberg.