Sedan den 26 januari har Uppsala Vatten, som ansvarar för sophämtningen i kommunen, fått in 966 avvikelserapporter där entreprenörer inte kunnat hämta sopor på grund av halka. Sopbilar och personal har inte kunnat ta sig fram till soptunnor och soprum.
- Det är glansisen som ställer till det. När snön har smält och sedan fryst till is blir det svårt för sopbilarna att ta sig fram, säger Michael Persson, avfallschef på Uppsala Vatten.
På hemsida och telefonsvarare hänvisar Uppsala Vatten till bristfällig halkbekämpning, men några av de som drabbats av utebliven sophämtning har svårt att köpa den förklaringen.
Thomas Hofving bor i ett villaområde nära Järlåsa och är ordförande i den lokala vägsamfällhetsföreningen. I dagsläget är det cirka tre veckor sedan soptunnorna i området tömdes.
– Vi har hållit vägen plogad och dagen innan sophämtningen hade vi dessutom sandat. Jag har ringt Uppsala Vatten och bett om en förklaring, men de har inte kunnat ge något rakt svar, säger Thomas Hofving.
När han frågat vad han ska göra med soporna har de föreslagit att han ska lägga dem i en sopsäck och ställa bredvid soptunnan.
– Men det funkar inte så bra om man bor på landet eftersom det finns vilda djur som kan riva upp säckarna, säger Thomas Hofving och pekar på en överfull soptunna där fåglar redan har hackat hål på påsarna.
Uppsala Vatten har anlitat två entreprenörer som sköter sophämtningen i kommunen, Samtek och Ragn-Sells. De sistnämnda ansvarar för området vid Järlåsa.
– Det har varit ett väldigt besvärligt väderläge och i vissa områden har det varit omöjliga att ta sig fram på grund av bristfällig halkbekämpning och snövallar. Vi måste göra en bedömning i varje enskilt fall med hänsyn till säkerhet och arbetsmiljö, säger Malte Burwick, chef för fastighetsrenhållning i Uppsala på Ragn-Sells.
Varför har ni inte hämtat sopor hos kunder som har plogat och sandat?
– Jag kan inte kommentera ett enskilt fall utan att först sätta mig in i det. En möjlig förklaring är att en anslutande väg har varit svårframkomlig. Dessutom tar arbetet längre tid i rådande förhållanden, vilket gör att vi ligger lite efter i tidsschemat, säger Malte Burwick.
Han berättar att trots försiktighetsåtgärder har flera anställda drabbats av halkskador under de senaste veckorna. Och vid några tillfällen har stillastående sopbilar glidit av vägbanan för att den varit så hal.
– Vi beräknar att vara ikapp vårt ordinarie körschema till helgen. Men det förutsätter att det är ordentligt plogat och halkbekämpat, säger Malte Burwick.