Under sommarmånaderna brukar kommunen passa på att utföra vägunderhåll. I huvudsak rör det sig om särskilda vägpartier, mindre sträckor, som enligt Uppsala kommun inte bör störa trafiken allt för mycket.
– Vi försöker alltid sträva efter att åtminstone ha en del av vägen öppen för trafik så att det inte blir helt avstängt, säger Patrik Österbring, enhetschef för projekt och utveckling vid Uppsala kommun.
Är det fler planerade projekt denna sommar än tidigare?
– Om man ser till totalen så ligger vi på ungefär samma mängd som tidigare. Vi har en budget att förhålla oss till och utifrån den avgör vi vilka vägar som behöver prioriteras. I år är det ganska många mindre projekt.
Hur lång livslängd har en väg?
– Om det är en tungt trafikerad väg som Kungsgatan eller Tycho Hedén handlar det kanske om fem till sex år. En mindre bostadsgata som inte utsätts för samma påfrestning kan klara sig i 30 till 35 år innan beläggningen behöver bytas ut. Man jobbar också med en beläggning av högre kvalité på de tungt trafikerade vägarna.
Hur är det med de mindre gatorna inne i stadskärnan som ändå är väldigt trafikerade?
– Där passerar många bilar, men det är majoriteten lätta bilar och vi pratar om lägre hastigheter. Där kanske vägarna har en livslängd på 15 till 20 år.
Det finns dock vägarbeten som kommer att påverka trafiken under sommaren. På Vaksalagatan, mellan Storgatan och Väderkvarnsgatan, fortsätter arbetet med att bredda vägen. Ombyggnationen påbörjades i augusti förra året och när det är klart är tanken att Vaksalagatan ska vara en del av Uppsalas paradgata.
Samtidigt som man påbörjade arbetet vid Vaksalagatan så inledde man även ombyggnaden av Strandbodgatan på sträckan mellan Dragarbrunnsgatan och Östra Ågatan. När det är färdigt kommer gatusträckan att ha mer plats för gång- och cykeltrafik då två körfält i vardera färdriktningen försvinner. Man strävar efter att nå en högre trafiksäkerhet och en grönare inramning.
– Det är väl dem projekten som påverkar trafiken mest just nu. Tanken är att båda ska vara klara under sommaren och vi ser ut att följa tidsplanen.
I onsdagens tidning publicerade UNT en insändare där skribenten bland annat uttryckte sitt mössnöje över skyltningen vid Vaksalagatan.
Hur arbetar ni med skyltning och information vid byggplatserna?
– När det gäller sluttider så försöker vi undvika exakta datum eftersom mycket kan hända som vi inte råder över. Men jag kan hålla med om att det finns en del bättringspunkter. Vi har fått in många synpunkter på detta och vi jobbar med hur vi ska bli tydligare med informationen.
Även Trafikverket utför arbeten på statens vägar under sommaren. I våras skrev UNT om att beläggningen på E 4, på sträckan mellan Uppsala och Björklinge, är i akut behov av reparation. Planen är att påbörja arbetet i juli. Under tiden håller endast omkörningsfältet öppet och trafikanterna får räkna med längre restid. Utöver det fortsätter även arbetet på väg 288 mellan Alunda och Gimo. Där kommer trafiken tidvis att ledas med trafikljus eller lots.
Fotnot: Kartan visar endast större planerade arbeten som kan komma att påverka trafiken. Beläggningsarbeten planeras ofta efter rådande väderlek.