Sommaren föder företagare

Projektet Sommarlovsentreprenör har skapat ett par hundra blivande företagare i Uppsala. Åtminstone om man får tro deltagarna själva.

Claes Lundberg, Alexander Nilsson, Johan Mo, Srosht Rasoul och Henrik Bosaeus

Claes Lundberg, Alexander Nilsson, Johan Mo, Srosht Rasoul och Henrik Bosaeus

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2010-07-21 11:08

Projektet med sommarlovsentreprenörer där ungdomar får testa att starta och driva företag under fyra veckor på sommarlovet verkar ha blivit en framgång. UNT träffade fem killar som startade företaget Sommarjobbarna – The Handy Men. I snart tre veckor har de målat staket, tvättat bilar och rensat ogräs i privatpersoners trädgårdar. Bland mycket annat.
– Vi sålde läsk på Lyssnaängens bad en dag, men det var hård konkurrens, berättar Henrik Bosaeus.

Det var inte så ekonomiskt framgångsrikt, så det får bokföras på PR-kontot.
– Efter bensinkostnaderna gick vi plus minus noll.
– Vi staplade 27 kubikmeter ved i Tierp. Det var nog det värsta, man var helt sned efteråt, säger Srosht Rasoul.

På tre veckor har de dragit ihop mellan 20 000 och 30 000 kronor. Och de är helnöjda.
– Det var grymt kul och mycket lärorikt, säger Johan Mo.
– Man är inte rädd för att testa någonting nytt längre. Det är inte svårt att starta företag, det är bara att ta steget, säger Claes Lundberg.

De andra håller med. Alla vill fortsätta att jobba som entreprenörer – och de bollar hela tiden idéer om vad man skulle kunna starta för sorts företag.

Men var det inte svårt att hitta jobb?
– Efter att vi knackat dörr så tryckte vi upp flygblad, det fungerade bra, det kan jag rekommendera om man vill starta ett sådant här företag, berättar Alexander Nilsson.

Projektet Sommarlovsentreprenör hade rekordmånga sökande denna sommar. Huvudfinansiärer är kommunerna i länet. En kille i Enköping har startat ett mobilt kafé på en flakmoppe och jagat turister. En tjej i Uppsala bakar cupcakes och säljer tillsammans med sin pojkvän. Tre rappare i Bålsta sålde sina skivor, fick ett möte med Universal studios och blev omnämnd i Anna Ankas blogg.
– Målet är ju att få ungdomar att komma över tröskeln till att bli entreprenörer och det tycker jag har lyckats. De som satsat på hushållsnära tjänster har dragit in mest pengar, men det har inte varit syftet med projektet att ungdomarna ska tjäna så mycket som möjligt, säger projektledaren Alexander Brännkärr.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om