Som gjort för unga tjejer . .
På julafton hoppas många barn på ett besök av tomten.Och synar man leksakskatalogerna blir det tjejleksaker till tjejerna och killsaker till killarna, något som forskaren Yvonne Eriksson menar förstärker de stereotypa könsrollerna.
Foto: Hans E Ericsson
Även Yvonne Eriksson, docent i informationsdesign vid Mälardalens högskola, har studerat dessa kataloger noga och är nu väldigt kritisk.
- Det är otroligt tydligt hur tjejerna får en passiv roll och hur leksaker där det handlar om att bygga och konstruera saker vänder sig till killar.
Forskaren Yvonne Eriksson har studerat bildspråket i katalogerna och slås av hur tydligt de i färg och form visar vilka de vänder sig till. Studien finns även med i hennes bok Bildens tysta budskap som nyligen kommit ut.
Joanna Boberg är inne på BR-leksaker i S:t Per i Uppsala med dottern Mira, 6 år, och är väl medveten om problematiken.
- Det är ju bara att kolla, Batman för killar och rosa prinsessor för tjejer, samtidigt måste man låta barnen leka med vad de vill och det är ett svårt ämne. Det här är även något vi pratat om på dagis.
För andra året i rad har forskaren Yvonne Eriksson studerat bilderna ur ett genusperspektiv i "Önskeboken - Barnens stora leksaksbok", som är en reklamkatalog som delas ut gratis till många svenska hushåll.
Trenden har enligt henne varit att vi under de senaste åren gått mot allt mer könssegregerade leksaker.
- Redan i innehållsföreteckningen görs en skillnad mellan flickor och pojkar. Avsnittet "Dockor och leksaker" omringas med rosa färg medan "Bilar och actionleksaker" omges av blått.
För att få till en förändring hoppas hon få en debatt som visar hur besvärande det här är för konsumenterna.
Ann-Christin Edlund är en av alla Uppsalabor som jagar julklappar in i det sista och hon håller med om kritiken.
- Det är ju vansinnigt att det är så här. Man trodde att det skulle bli bättre någon gång och att vi hade kommit lite längre i Sverige.
På Leklust i Uppsala är man väl medveten om debatten och betonar att man inte har något intresse av att förstärka några könsroller.
- Vi är handlare och säljer det folk vill ha och vad som efterfrågas. Samtidigt är det svårt att hitta rosa killsaker att köpa in till butikerna, säger Anders Hjelm som är butikschef på Leklust.
Har det förekommit klagomål från kunderna?- Vissa enstaka kanske. Men vi anpassar oss efter vad kunden vill ha och kan inte stå på barrikaderna i den här frågan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!