Solsemestern blev en "skräckupplevelse"

Uppsalabon Mariia Rönström åkte ospecificerat till Rhodos.
Men i stället för semesterparadis möttes hon av smutsiga rum och vilda getter som drack ur hotellets pool.

Foto: Mariia Rönström

Uppsala2014-08-06 13:00

"Ni ska till Angelous, det är Rhodos pärla och ni kommer att ha pool".

Det fick Uppsalabon Mariia Rönström höra från researrangören Apollos personal på väg till hotellet på den grekiska ön Rhodos.

Sedan visade det sig att "Rhodos pärla" bjöd på smutsiga rum, trasiga toaletter, lampor som inte gick att tända, väggar och tak med flagnande färg som föll ner i sängen och en pool som var så smutsig att det inte gick att se botten. Dessutom sprang flera vilda getter runt och härjade på området och använde poolen som vattenskål.

En skräckupplevelse, enligt Mariia Rönström.

– Hotellet var förskräckligt, inget var bra. Det var obrukbart, säger hon.

– Det var väldigt skitigt, drog man fingret över en yta så blev fingret svart. Och så drog det runt massa getter. De var vilda, man visste inte alls var man hade dem.

Enligt Mariia Rönström vågade de knappt gå ut på hotellområdet. Barnen var rädda och grät.

– Vi fick en jättedålig reaktion rån Apollo. De började med att säga att det inte var deras fel, att man får ta det det man får. De sade: Är det det getter på området så ingår det getter, säger Mariia Rönström.

Mariia Rönström fick byta hotell efter en natt, mot en kostnad av 1 200 kronor plus 500 kronor för transfer.

– Om man är missnöjd så ska man kontakta vår personal som är på plats, precis som de har gjort i det här fallet. Nu var det högsäsong, och fullbelagt på de flesta hotell, därför blir det ofta en avgift när man vill byta, säger Ulrica Nordvall, pressjour och Teamleader för Apollo marketing Sverige.

När man reser ospecificerat förväntar man sig att det åtminstone ska vara tvåstjärnig standard med svenska mått mätt. Man förväntar sig inte att det är smutsigt och att det är getter på hotellområdet.

– Att det finns getter på Rhodos kan man inte göra så mycket åt. Men rent allmänt så har vi självklart en kvalitetskontroll på alla våra hotell. Vissa är bättre och vissa har inte samma standard. Men alla ska vara på en viss nivå.

Men nu var det faktiskt smutsigt, det var ofräscha sängkläder och vilda getter stod och drack ur poolen.

– Det är inte okej, självklart ska det vara rent och fräscht på hotellet. Det var bra att de kontaktade personalen direkt. Det här är sådant som vi tar upp med hotellen.

Det var högsäsong och fullbelagt på många håll, det känns som att ni löste det genom att skicka iväg resenärer till slumpvis valda hotell?

– Det står tydligt i resevillkoren vad som gäller när man reser ospecificerat med oss, att inkvartering kan vara var som helst och att hotellen inte behöver ingå i vårt ordinarie hotellprogram. Men vi har koll på alla hotell, vi skickar inte ut resenärer var som helst, säger Ulrica Nordvall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!