– Solen har i alla tider varit källan till livet. Nu kan den också bli en viktig energikälla, sade kommunalrådet Stefan Hanna (C) under invigningstalet.
Ackompanjerad av en trumpetfanfar körde Stefan Hanna och en 1700-talsklädd ”Carl von Linné” in kommunens nya elbil till laddstationen på en blomkantad väg.
Uppsalas klimatmål är att minska utsläppen med 45 % från 1990 års nivåer, senast 2020. Laddstationen som nu satts upp av Solelia Greentech är till för kommunens tjänstebilar som ska drivas på solenergi.
Under soliga dagar produceras el, som sedan kan laddas direkt, eller lagras på laddstationens solbank, för att användas på regnigare dagar eller nätter.
Försäljningen av elbilar till privatpersoner har hittills gått trögt. Det höga priset och osäkerheten kring laddningen är två faktorer som avskräcker. Men på kommunen ser man optimistiskt på framtiden.
– Jag tror att det kommer att ta fart det närmaste halvåret eller året, särskilt nu när supermiljöbilspremien underlättar, säger Björn Sigurdson, Uppsala kommuns klimatstrateg, och pekar på elbilssubventionen på 40 000 kronor som trädde i kraft i januari.