Socialjouren under stor press

Socialjourens bemanning har halverats under stora ungdomshelger till följd av nedskärningar inom Uppsala kommun.— Det innebär en helt annan kvalitet i arbetet, säger Björn Andersson, chef för socialjouren.

Socialjouren måste ständigt vara anträffbar. Om ingen svarar i telefonerna kopplas man vidare till de anställdas mobiler.

Socialjouren måste ständigt vara anträffbar. Om ingen svarar i telefonerna kopplas man vidare till de anställdas mobiler.

Foto: Sofia Mårtensson

Uppsala2004-07-13 00:00
Familjegräl, ensamma människor som behöver stöd, psykiskt sjuka i akut behov av vård
- Utmärkande är att vi får ta hand om alla slags ärenden, säger Björn Andersson, chef för socialjouren i Uppsala, Östhammar och Knivsta.
Under senare tid har socialjouren tvingats spara i verksamheten.
Socialjouren ska alltid vara nåbar. Intill datorn finns tre telefoner, alla uppkopplade på var sin linje.
— Man ska aldrig behöva vänta för att det är upptaget när man ringer hit. Polisen och SOS-Alarm har egna nummer som de ringer hit direkt på, säger Björn Andersson.´

Traumatiska situationer
Bredvid telefonerna står två komradios.
— De är strategiskt placerade så att vi bara kan rycka dem och sticka när vi snabbt behöver åka någonstans.
På socialjouren arbetar man uteslutande med akuta ärenden och man har beredskap så gott som dygnet runt. Det kan vara polis, läkare, privatpersoner, med flera som ringer och säger att: "Nu måste ni komma hit". Ofta handlar det om att möta människor i traumatiska situationer. Det ställer höga krav på personalen.

Socialjouren anses som "häftig"
— Många vill arbeta på en socialjour, det ses av en del som lite häftigt. Men det är ett fåtal av de som söker som är lämpliga. Man måste var mycket stresstålig och krismedveten, säger Björn Andersson.
Med krismedveten avser han förmåga att snabbt kunna fatta beslut för människor som befinner sig i ett trauma. Anhöriga kan ha gått bort, barnen kan ha rymt, man kan ha fått en psykos eller vara berusad, och det gäller att snabbt veta vad som är bäst i just den situationen.

Halverad styrka under Valborg
Sex personer är anställda på socialjouren. Dessutom har man många timvikarier. Man är alltid två i tjänst samtidigt. Det geografiska området är stort, Knivsta, Uppsala och Östhammar. Tidigare var man tre, men det var länge sedan.
— En tog telefonsamtalen medan de andra var ute på fältet. I dag får vi koppla telefonerna till våra mobiler. Det innebär sämre tillgänglighet eftersom vi stänger av mobilerna när vi är på hembesök, säger Björn Andersson.
Även socialjouren har på senare tid märkt av kommunens nedskärningar. Under ungdomshelger som Valborg och Kulturnatten, då jouren förstärks kraftigt, är styrkan i dag halverad. På Valborg brukar man exempelvis vara 15 personer, men i år var man bara sju. Under skolavslutningen brukar man förstärka under tre dagar, i år kunde man bara göra det under en dag.

Fulla får klara sig själva
— Det här innebär en helt annan kvalitet i arbetet. Tidigare har vi haft möjlighet att fånga upp ungdomar och kunnat erbjuda familjehjälp på ett mycket tidigt stadium. Nu riskerar vi att missa många ungdomar. De får vara fulla och klara sig bäst de kan, säger Björn Andersson.
Sommaren har sina egna typiska problem. Ensamheten gör sig mycket mera påmind och familjebråken ökar markant. Före UNT:s besök har Björn Andersson tagit hand om en tvåbarnsfamilj från en annan kommun på semester i Uppsala. Föräldrarna hade grälat så mycket att de själva vände sig till polisen. Björn Andersson kontaktades och kunde ordna så att morföräldrarna hämtar barnen och att föräldrarna får göra ett besök hos familjerådgivningen i sin hemkommun redan på måndag.
— Det blev en lyckad lösning, så är det inte alltid, säger Björn Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!